CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2013

 

Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg (voorspel tot de eerste akte) - Siegfried-Idyll - Götterdämmerung (Morgendämmerung, Siegfrieds Rheinfahrt en Trauermarsch en slotscène 'Starke Scheite schichtet mir dort')

Petra Lang (sopraan), Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer

Channel Classics CCS SA 32713 • 65' • (sacd)

Opname: januari 2012, Paleis der Kunsten, Budapest

   

Iván Fischer serveert ons dit Wagner-programma als een delicatesse, wat zowel zijn voor- als nadelen heeft. Fischers delicate aanpak past de Siegfried-Idyll als een handschoen: de hier uitgevoerde versie met groot symfonieorkest is in kamermuzikale, warme contouren gevat en doet volledig recht aan Wagners liefdesode aan zijn Cosima. Het begin van de Meistersinger-prelude verloopt net zo delicaat, maar gaat rustig pendelend op weg naar het vereiste voltage voor het jubelende slot. Maakt dit Fischer tot een groot Wagner-dirigent? Ik herken trekjes van Karajans Wagner-aanpak (diens Ring kent ook vele kamermuzikale momenten dankzij fijnzinnige dynamische gradaties en groot orkestraal raffinement), maar er zit aanmerkelijk meer eruptieve kracht in de fragmenten uit Götterdämmerung onder de handen van een Solti, Knappertsbusch, Böhm en vooral Furtwängler. Zij tonen zich in dit repertoire meesters van de timing, met een spanningsopbouw die gewoon een klasse apart is. Ze hebben echter het nakijken in de geluidskwaliteit, want die is bij Channel Classics in veel betere handen, zowel in de stereo- als in de surround-modus (jawel, de tijd schrijdt voort!). Dan moet mij van het hart dat in Dämmerung en aansluitend Siegfrieds Rheinfahrt Fischer heeft afgezien van een deel van de intrada (die juist vanuit het oogpunt van spanningsbouw zo fraai, om maar niet te zeggen essentieel is). Waarom dat zo is uitgepakt weet ik niet, maar wie de moeite neemt om bijvoorbeeld de versie van Furtwängler te vergelijken zal verbaasd staan over de impact ervan.

De sopraan (mezzo lijkt mij een betere benaming) Petra Lang heeft mij niet helemaal kunnen bekoren. De hoge noten klinken enigszins dun en geknepen, maar ik mis vooral de grandeur in de lange lijnen en dat beetje extra gloed die deze scène zo bijzonder kan maken. Kortom, Lang heeft voor mij in dit programma niet de stemkwaliteiten om echt voor door het vuur te gaan. Fischers begripvolle begeleiding en het hier zo passende glorieuze, weer zo innemende kamermuzikale spel van het Budapest Festival Orchestra maken echter veel goed. De opnamekwaliteit is om de vingers bij af te likken, hoewel het afspeelniveau wat aan de zachte kant is. De volumeregelaar doet echter wonderen met als resultaat een op slag stralend klankbeeld. Al met al een uitgave met plussen en minnen, maar wel een die uitstekend past in dit Wagner-herdenkingsjaar.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links