CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2021

Vox - Duo Rozemond & Bekkers

Stravinsky: Tango - Chanson Russe
Jeths: Portrayal
Rachmaninov: Vocalise
Fischer: Wiegenlied
Satie: Le Tango perpétuel
Ravel: Kaddish
Samson: Salaam-we-ja'al bient
Podgaits: Ave Maria
Beljon: Evolutie
Hermosa: Anantango

Duo Rozemond & Bekkers: Jacobien Rozemond (viool), Renée Bekkers (accordeon)
Cobra 0082 • 56' •
Opname: april 2021, Het Penninckshuis, Deventer

 

Dankzij een nieuwe generatie accordeonisten heeft het instrument ook in het 'klassieke' domein aan belang gewonnen. Ik denk dan in de eerste plaats aan Viviane Chassot, Vincent van Amsterdam, Teodoro Azellotti, Félicien Brut, Ksenija Sidorova en . Renée Bekkers, die met de violiste Jacobien Rozemond het Duo Rozemond & Bekkers vormt. Op hun website valt onder meer te lezen 'hoe het zo is gekomen':

In 2017 ontmoette Jacobien accordeoniste Renée Bekkers, bekend van het ensemble Toeac. Jacobien en Renée soleerden beide in een tournee met 'Vivaldi Code Rood', een muziektheatervoorstelling opgezet door en uitgevoerd met altvioliste Esther Apituley.
Renée en Jacobien hadden meteen een klik en na het project besloten zij samen een duo te vormen. Inmiddels hebben zij opgetreden in verschillende kamermuziekseries, het Kamermuziekfestival Zoom! en het Festival van Vlaanderen waar zij met groot enthousiasme door het publiek werden ontvangen. De Nederlandse componisten Willem Jeths en Gerard Beljon hebben speciaal voor hen composities geschreven. Duo Rozemond & Bekkers heeft twee programma's: Vox en Portrayal.

Vox is tevens de titel van dit nieuwe album dat althans deels naar het gelijknamige programma verwijst. Het uitgangspunt daarbij was dat weinig woorden soms veel zeggen. Vocalise ofwel Vox is van nature een gedicht dat is opgebouwd uit een of twee klinkers en waarin de klank en niet het woord centraal staat. Het woord fungeert daarentegen als puur klankmateriaal, eerder wendbaar en associatief dan primair. Dat is watr in dit rijk geschakeerde en inspirerende programma met deels een joodse achtergrond bijzonder indrukwekkend tot uiting komt.

Het is een mix van nieuwe stukken (van Willem Jeths, Gerard Beljon, René Samson, Iván Fischer, Efrem Podgaits en Gorka Hermosa) geworden. Bekende stukken van Stravinsky, Rachmaninov, Satie en Ravel kregen een ander jasje aangemeten. Alleen de bijdragen van Jeths (Portrayal, 2020) en Beljon (Evolutie, 2020) zijn specifiek voor dit duo geschreven, terwijl Salaam we-ja'al bient (2001) van Samson in zijn oorspronkelijke vorm wordt gepresenteerd. Welke redenen eraan ten grondslag hebben gelegen om wat het album betreft af te wijken van het oorspronkelijke zaalprogramma weet ik niet, maar wel dat in deze gemaakte selectie de klankmatige mogelijkheden van viool en accordeon (tevens als combinatie!) bijzonder fraai worden benut.

In de 'vocalise' (Rachmaninov is in dit genre misschien wel het meest bekende voorbeeld) is het woord geheel en al ondergeschikt aan de klank: het 'verstaan' is niet van belang of ontbreekt zelfs geheel, en is het zoals gezegd de klank die het associatieve element vormt. Anders dan bij het woord wordt het geheel aan de verbeelding van de toehoorder overgelaten. Dat biedt absoluut meerwaarde in een muzikaal betoog dat al van nature een zo sterke verbintenis met de menselijke stem uitstraalt en daardoor een extra indrukwekkend cachet aan het geheel geeft; waardoor het aanzienlijk meer is dan de som der delen, niet in de laatste plaats dankzij de exquise en aangrijpende vocale bijdrage van Jacobien.

Tom Peeters heeft het in het Deventer Penninckshuis (voor mij een nieuwe opnamelocatie) meesterlijk vastgelegd. In het boekje zijn de gezongen teksten keurig afgedrukt en de toelichting van de beide dames mag er zijn. Vox: spiritueel en verrassend!

________________
De concert- en cd-presentatie vindt op donderdag 30 september om 20.00 uur plaats in de Uilenburger Sjoel te Amsterdam.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links