CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2021

Vivaldi Edition Vol. 67 - Concerti per violino IX 'Le nuove vie'

Vivaldi: Vioolconcerten RV 283, RV 365, RV 194, RV 211, RV 346, RV 281
Boris Begelman (viool), Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini
Naïve OP 7258 • 74' •
Opname: aug. 2020, Lonigo (I)

   

Het Franse muzieklabel Naïve heeft zich ten doel gesteld om zo'n 450 werken van Antonio Vivaldi op cd vast te leggen. Daaronder honderden concerten voor de meest uiteenlopende instrumenten maar ook veel vocale muziek, zowel geestelijk als seculier. Het was de in Turijn gevestigde Nationale Bibliotheek die, nadat het de overal verspreid geraakte manuscripten eerst zoveel mogelijk in kaart had gebracht, deze in 1930 had aangekocht, mede dankzij twee zeer goed bij kas zittende privésponsoren, waardoor deze verzameling bekend staat als de Foà en Giordano Collectie.

Het is een probleem van alle tijden: belangrijke manuscripten, veelal in het handschrift van de componist, die door vervreemding in handen raakten van privéverzamelaars, menigmaal generatie op generatie, waardoor ze willens en wetens aan het publieke domein werden onttrokken. Hun marktwaarde was belangrijker dan de muzikale betekenis ervan voor anderen. Het is helaas nog steeds zo dat autografen en belangrijke afschriften op veilingen te koop worden aangeboden. De vraagprijs is vaak al bij voorbaat echter zo hoog dat alleen de puissant rijken tot aankoop over kunnen gaan. Het zou natuurlijk mooi zijn als er paal en perk aan deze prakten kan worden gesteld en bijvoorbeeld UNESCO als primaire schatbewaarder wordt aangesteld, met uiteraard de optie om het materiaal aan het oorspronkelijke land van herkomst terug te leveren, aldus muziekwetenschappers en uitvoerende musici in de gelegenheid stellend zich er met hart en ziel over te ontfermen.

Terug naar Naïve dat inmiddels ruim zestig titels in de verschillende genres heeft uitgebracht, keurig gesegmenteerd in de ‘Vivaldi Edition' en uitgevoerd door de meest uitgelezen solisten en ensembles gepokt en gemazeld in de historiserende uitvoeringspraktijk. Daaronder ook een groot aantal werken dat opnieuw tot leven kon worden gewekt.

Stravinsky, die van mening was dat Vivaldi zich voortdurende kopieerde, zou zich waarschijnlijk in zijn graf op San Michele omdraaien als hij van dit gigantische en tegelijkertijd uiterst ambitieuze project weet zou hebben. Wellicht zou hij dan bij nader inzien tot de conclusie komen dat Vivaldi zich nu juist niet eindeloos kopieerde, maar dat hij, integendeel, tot een van de grootste muziekvinders uit de deels zeventiende en achttiende eeuw behoort. Dat de grootheid van deze Venetiaan, van deze ‘rode priester', zich niet beter bewijst dan juist door deze editie die niet alleen naar volume maar ook naar inhoud tot een van de belangrijkste mijlpalen in de discografische geschiedenis mag worden gerekend. Waarbij nog komt dat ondanks de verschillende akoestische omstandigheden waaronder deze net zo verschillende uitvoeringen tot stand kwamen de opnamekwaliteit consistent hoog is, waardoor waarde en betekenis van deze editie alleen nog maar wint. Het is bovenal echter een editie die zich onderscheidt door de hoogste vorm van spiritueel en contrastrijk musiceren, gepaard gaande met groot raffinement en waarin klip en klaar wordt weerspiegeld dat Vivaldi een zeer groot componist is geweest. Punt uit.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links