CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2014

 

Vivaldi: L'Incoronazione di Dario RV 719

Anders Dahlin (Dario), Sara Mingardo (Statira), Delphine Galou (Argene), Riccardo Novaro (Niceno), Roberta Mameli (Alinda), Lucia Cirillo (Oronte), Sofia Soloviy (Arpago), Giuseppina Bridelli (Flora),
Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone

Naïve OP 30553 • 65' + 69' + 44' • (3 cd's)

Live-opname: september 2013, Die Glocke, Bremen

   

In Vivaldi's L'incoronazione di Dario uit 1717 draait het allemaal om de sluwe landeigenaar Dario, de ijdele edelman Orontoen en de door jaloezie verteerde 'soldaat' Arpago die ieder voor zich de Perzische troon opeisen. Omdat ze geen van allen lijken te kunnen winnen, gooien ze het over een geheel andere boeg en dingen ze naar de hand van Statira, de dochter van de overleden koning Cyrus. Daarmee zijn de vele elkaar snel opvolgende verwikkelingen nog niet voldoende geschetst, want er is ook nog Statira's aanmerkelijk slimmere zuster Argene die Dario en de troon voor zich alleen wil hebben. Het libretto is geen hoogstandje, maar voor Vivaldi moet dat nauwelijks een rol hebben gespeeld; het voornaamste was dat hij een opera wilde schrijven met een overvloed aan intriges, maskers en weelderige kostuums. Een somptueus gekostumeerde opera moest het worden, en dat werd het. Succes was al bij voorbaat verzekerd.

De kroning van Dario mag dan geen ijzersterke handeling bevatten, fascinerend is het werk wel degelijk, mede door het vernieuwende karakter ervan. Er zijn oorspronkelijke harmonieën en ritmische patronen om van te watertanden, de instrumentatie klinkt als een klok en de melodieën stromen met passie en panache. Wie mocht denken dat alleen Vivaldi's tijdgenoot Mozart muzikaal echt wist door te dringen tot de diepe krochten van de menselijke psyche komt bedrogen uit. Een goed voorbeeld van Vivaldi's inlevingsvermogen vinden we al aan het prille begin van de opera, in het dramatische accompagnato-recitatief 'Figlie, tergete i lumi', waarin de geest van de gestorven Cyrus boven zijn slapende dochters zweeft.
Ook in instrumentaal opzicht toont Vivaldi zich een ware scherpslijper, met uiterst effectieve combinaties en een belangrijke rol voor instrumenten als de basviool (viola all'inglese), de menging van fluiten met con sordino strijkers, maar ook bijvoorbeeld het vrolijk tetterende begin van de derde akte.
De cast munt uit in inlevingsvermogen en verbeeldingskracht: er is veel leven in de brouwerij, het flitsende rollenspel neemt soms adembenemende contouren aan. Maar ook de vocale kwaliteiten mogen er zijn, met een welluidende Anders Dahlin als Dario (alleen jammer dat Vivaldi uitgerekend deze titelrol zo weinig reliëf heeft meegegeven), de charmante alt Sara Mingardo als Statira die onder meer excelleert in de cantata 'Ardo tacito armante', e il foco mia' en de daarop volgende liefdesode 'L'adorar beltà che piace', speciaal voor haar gecomponeerd door de oude Niceno (Ricardo Novaro) die haar stiekem aanbidt.
Met alle rollen uitstekend tot goed bezet en het bevlogen, kristalheldere en met instrumentaal raffinement overladen orkestspel van de Accademia Bizantina onder leiding van Ottavio Dantone op 'authentieke' instrumenten is dit een begerenswaardige uitgave geworden. De orkestbezetting is terecht bescheiden gehouden met niet meer dan 8 violen, 2 altviolen, 2 celli, 2 hobo's, 2 fluiten, 2 hoorns, 2 trompetten 2 klavecimbels, luit, violone, fagot en viola da gamba. De opname is een juweeltje, met de drie aktes ieder op een aparte cd. Al met al een ware aanwinst in de gestaag uitdijende Vivaldi-serie van Naïve, en veel meer dan de waardige opvolger van de uitvoering onder Gilbert Bezzina op Harmonia Mundi (die de eer toekomt dat hij de opera in het midden van de jaren tachtig voor het eerst de discografische geschiedenis binnenloodste).
Ook dit 'dramma per musica' maakt weer eens duidelijk hoezeer die bekende uitspraak van Igor Stravinsky dat Vivaldi vijfhonderd keer hetzelfde concert heeft gecomponeerd, met een fikse korrel zout mag worden genomen. Laten we de muziek van de 'rode priester' uit Venetië toch vooral in ere houden en niet al te snel (ver)oordelen!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links