© Aart van der Wal, januari 2012

Vivaldi: Concerto Madrigalesco RV 129 - Concert in Bes, RV 547 - Laudate Pueri RV 601 - Il Gran Mogul RV 431a - Nulla in mundo RV 630

Elin Manahan Thomas (sopraan), Ashley Solomon (fluit), Bojan Cicic (viool), Jennifer Morsches (cello), Florilegium

Channel Classics CCS SA 32311 • 59' • (sacd)

In tegenstelling tot wat de titel belooft is het Concerto Madrigalesco, geschreven voor strijkers en uiteraard continuo, niet gestoeld op de vocale aspecten van de madrigaalkunst maar op het strikt polyfone karakter ervan. Vivaldi heeft daarvoor zijn Kyrie RV 587 als voorbeeld genomen en aldus in zijn Concerto naar het middel van de parodie gegrepen, een kunst op zich waarin met name zijn beroemde tijdgenoot Johann Sebastian Bach uitblonk. Maar ook Vivaldi kon fenomenale fuga's schrijven, getuige het tweede deel van dat Concerto, het Allegro ben misurato (track 2): wat zich daar in krap anderhalve minuut ontvouwt is al een meesterwerk op zich. Het is trouwens toch al een wonder hoe compact Vivaldi kon schrijven: het Concerto telt weliswaar vier delen, maar de delen 1, 3 en 4 nemen niet meer dan pakweg een minuut in beslag. Die gecondenseerde schrijfstijl vinden we trouwens terug in de meeste Vivaldi-concerten. Neem bijvoorbeeld Il Gran Mogul, een concert voor solofluit, strijkers en continuo, dat niet meer dan zo'n acht minuten in beslag neemt; of het Concert in Bes, RV 547, dat na zo'n tien minuten voorbij is.

De zegepalm gaat wat mij betreft naar de expressief-virtuoze sopraan Elin Manaham Thomas die in Laudate Pueri en het motet Nulla in mundo haar stralende vocalen zo licht als een veertje naar bijna paradijselijke hoogten laat opklimmen, al moet worden gezegd dat Vivaldi het haar (in het achttiende-eeuwse Venetië ongetwijfeld een jongenssopraan!) in het hoogste register bepaald niet gemakkelijk heeft gemaakt en enige druk danook onvermijdelijk is. Toch blijft de stemacrobatiek in het afsluitende Amen van RV 601 uiterst muzikaal en dat zegt wel wat. Voor dit barokrepertoire moet men van goede huize komen en dat komt ze! En dan zijn er de fraaie soli van Ashley Solomon (RV 431a en RV 601), Bojan Cicic (RV 547) en Jennifer Morsches (RV 547) die de schoonheid van deze muziek nog eens onderstrepen. Jared Sacks heeft deze schitterende, door en door muzikale vertolkingen in april 2011 ook nog eens zo helder als glas vastgelegd in St. John The Evangelist kerk in het Londense Upper Norwood. Bij Channel Classics blijven de mooiste opnamen maar stromen alsof er in de muziekindustrie geen recessie is. Positief denken, daar gaat het om!