© Aart van der Wal, september 2010

Vaughan Williams: Fantasia on a theme by Thomas Tallis - Fantasia on Greensleeves - Ouverture The wasps - The lark ascending - Flos campi - Five variants of 'Dives and Lazarus' - Norfolk Rhapsody nr. 1 - On Wenlock Edge - Silent noon - Songs of travel - Serenade to music.

Norma Burrowes, Sheila Armstrong, Susan Longfield en Marie Hayward (sopraan), Alfreda Hodgson, Gloria Jennings, Shirley Minty en Meriel Dickinson (alt), Bernard Dickerson, Wynford Evans, Kenneth Bowen, Ian Partridge en Anthony Rolfe Johnson (tenor), Richard Angas, John Carol Case, John Noble en Christopher Keyte (bas), Sara Chang (viool), Christopher Balmer (altviool), David Willison (piano), Sinfonia of London o.l.v. John Barbirolli, London Philharmonic Orchestra o.l.v. Adrian Boult, Bernard Haitink en Vernon Handley, Liverpool Philharmonic Choir en Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Vernon Handley, Jacques Orchestra o.l.v. David Willcocks,. Philharmonia Orchestra o.l.v. Adrian Boult en Music Group of London.

EMI Classics 6 27910 2 • 79' + 77 • (2 cd's)

Twee volgesneden cd's met de mooiste muziek van Ralph Vaughan Williams (1872-1958) in een nieuw jasje gestoken heruitgave die er wezen mag. De opnamen bestrijken een nogal ruime periode (de Fantasia on Greensleeves dateert van 1962, The lark ascending van 1994) en dus zijn er kwaliteitsverschillen aan te wijzen (o.a. in een iets minder bloemige strijkersklank in de vroegere opnamen), maar het geheel maakt een puike indruk. Niet in de laatste plaats dankzij de meer dan uitstekende uitvoeringen. De op deze twee cd's verzamelde solisten, orkesten en dirigenten behoorden of behoren nog (Haitink!) tot de wereldtop en zeker de bijdragen van Vernon Handley en Anthony Rolfe Johnson raken een gevoelige snaar. Handley, een van de grootste pleitbezorgers van de Engelse en Ierse muziek, overleed op de kop af twee jaar geleden en de wellicht grootste Engelse tenor aller tijden Anthony Rolfe Johnson (Eliot Gardiner was een van de dirigenten die intensief met hem samenwerkte) op 21 juli jl. Dit is dus niet alleen een uitgave die muzikaal van groot belang is, maar die ook als 'document humain' zijn waarde heeft en houdt.

Wie de muziek van Vaughan Williams nog niet in het hart heeft gesloten heeft hier een buitenkansje: voor een luttel bedrag bieden deze twee cd's een representatief overzicht van zijn oeuvre. Voor o.a. de symfonieën kunt u overigens eveneens bij zowel dit label maar ook bij Chandos terecht. U zult er geen spijt van krijgen!

Dat de bijgevoegde documentatie niet zoveel voorstelt zien we vaker in de goedkope series. Tegenwoordig is die informatie echter op het internet volop voorhanden, al zijn de bronnen helaas niet altijd even betrouwbaar. Kieskeurig zijn dus!