CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2019

Tsjaikovski: Pianotrio in a, op. 50

Babajanian: Pianotrio in fis

Schnittke/Sudbin: Tango (uit Life with an idiot)

Yevgeny Sudbin (piano), Vadim Gluzman (viool), Johannes Moser (cello)
BIS-2372 • 74' • (sacd)
Opname: december 2017, Sendesaal, Bremen

   

Vreemd genoeg had Tjsaikovski met het genre eerst niet veel op: als 40-jarige, doorgewinterde componist schreef hij in oktober 1880 aan zijn mecenas Nadjezjda von Meck dat hij het maar een rare combinatie vond: piano, viool en cello. Ruim een jaar later bedacht hij zich echter, vooral gedreven door de dood van zijn vroegere leraar, dirigent, pianist en directeur van het conservatorium in Moskou, Nikolaj Rubinstein. Het mondde uit in een schitterend werk, een van de mooiste pianotrio's uit de - in dit geval Russische - Romantiek, 'à la mémoire d'un grand artiste'.

Het op de Armeense muzikale folklore gestoelde pianotrio van Arno Babajanian (1921-1983) dateert uit 1952 wortelt eveneens in de Romantiek, zij het dat het dichter tegen Rachmaninov dan Tsjaikovski aanschurkt. Dat geldt dan vooral voor de langzame inleiding en het elegische tweede deel, maar ook elders lijkt de geest van de grote Rus te heersen. Zoveel is zeker: het zorgt voor gemakkelijk aansprekende muziek.

Dat het programma wordt afgesloten met de door de Russische pianist Yevgeny Sudbin (hij neemt de pianopartij in dit programma voor zijn rekening) voor pianotrio bewerkte, superkorte Tango uit Schnittkes opera Life with an idiot (1992) zet binnen de context van de voorafgaande twee werken inhoudelijk nauwelijks zoden aan de dijk. Maar leuk is het natuurlijk wel! Schnittke, de meester van de collage, kon ook met de Zuid-Amerikaanse tango uitstekend overweg.

We kennen de namen van dit driemanschap, zonder uitzondering musici van uitzonderlijke klasse, pure rasmuzikanten die echt alles uit deze stukken halen. Het spelplezier staat zelfs dusdanig op de voorgrond dat je bijna uit het oog zou verliezen hoezeer zij ook de weemoedige kanten in met name het openingsdeel van Tsjaikovski's Pianotrio feilloos weten te treffen. Dat kwam pas naar voren toen ik het gehele programma op deze cd in de juiste volgorde afspeelde. 'Begin altijd bij het begin', werd mij altijd verteld. Een wijze les! Het Zweedse label zet de enige tijd geleden ingeslagen weg naar een 'groener' karakter van zijn producten nu toch wel onverdroten voort: ook in dit album draait het niet meer om kunststof maar om (milieuvriendelijk geproduceerd) papier. Nu de cd zelf nog...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links