CD-recensie

 

© Aart van der Wal, augustus 2024

(Giuseppe) Torelli: 12 Concerti da Camera op. 2

Rosso Verona Baroque Ensemble: Pietro Battistonien Corinne Raymond-Jarczyk (viool), Cristina Vidoni (cello), Margherita Burattini (harp), Edoardo Valorz (klavecimbel)
Challenge Classics CC72989 • 74' •
Opname: juli 2023, Sala Morone, San Bernardino, Verona (I)

 

Giuseppe Torelli (1658-1709) heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het concerto grosso en de vestiging van het genre van de triosonate, maar zijn bekendheid dankt hij toch vooraal aan zijn werken voor strijkinstrumenten en trompetten. Deze in Verona geboren violist, componist en docent heeft het gepresteerd om maar liefst dertig concerten te schrijven voor 1 tot 4 trompetten, merendeels ook met de viool in een solo-rol. In die tijd een waar unicum. Daarnaast toonde hij zich een ware meester in het genre van het ensembleconcerto (trompetten, hobo's violen en celli).

Op dit album evenwel geen trompetten, maar twaalf zogenaamde 'concerti da camera' voor twee violen en basso continuo, een nogal bescheiden bezetting voor een 'kamerconcert'. 'Sonate da camera' lijkt hier eerder toepasselijk, maar van groter belang is de muziek zelf - hier niet zonder trots gepresenteerd als 'world premiere recording' - die, op conventionele leest geschoeid, dansant is vormgegeven. Ze komen allemaal voorbij, de bekende dansvormen: Gigha, Sarabanda, Corrente, Alemanda, Gavota, Menuetto en Balletto. Saai zijn ze allerminst, mede doordat Torelli ze van een gevarieerd stilistisch stempel heeft voorzien, waardoor deze stukken wel degelijk boeiende luisterlectuur opleveren. Wat tevens het nodige zegt over deze uitvoeringen, want daarin staan speelplezier en spiritualiteit (ze mogen wat mij betreft in een adem worden genoemd) centraal.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links