CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2022 |
De IJslandse bas-bariton Andri Björn Róbertsson heeft alles in huis om zich tot een succesvol liedzanger te mogen rekenen in termen van autoriteit, verbeeldingskracht, dictie, articulatie, legato, klankkleur en souplesse. Als het met zowel de techniek als de interpretatie goed gesteld is kan het dus niet misgaan en is het alleen nog aan de pianist of de opname die roet in het eten kan gooien. Maar dat is gelukkig evenmin het geval: zijn landgenote Ástríður Alda Sigurðardóttir toont zich een net zo verbeeldingsvolle begeleider, terwijl aan de opnametechnische afwerking niets valt af te dingen. Van Schumann horen we de beide Liederkreis-cycli: op. 24 op gedichten van Heinrich Heine en op. 39 op die van Joseph von Eichendorff, gescheiden door zeven liederen van de IJslandse componist Árni Thorsteinson (1870-1962), zelf in zijn tijd een voortreffelijk zanger en als componist autodidact. Zijn liederen vormen geen vreemde eend in deze romantische bijt, want een vernieuwer was hij niet, terwijl veel van zijn muziek in de IJslandse volksliedkunst haar oorsprong vindt. Zeer toegankelijk dus, wat voor velen mogelijk een extra aanbeveling zal betekenen. Róbertsson, zo wordt in dit recital alras duidelijk, zijn vocaal vocabulaire met groot raffinement afgestemd op de (dichterlijke) teksten, met het woord als de precieze leidsman. Dat levert knappe staaltjes lyriek maar ook dramatische expansie op, naast het sobere karakter als dat puur vanuit de tekst wordt gevraagd. Lichtheid en graviteit passen hem als een handschoen dankzij de grote wendbaarheid van zijn bas-bariton. Hij had het met Ástríður Alda Sigurðardóttir als zijn muzikale partner niet beter kunnen wensen en de opname is tiptop. index |
|