CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2017

 

Brahms: Pianotrio nr. 3 in c, op. 101

Takemitsu: Between Tides

Beethoven: Pianotrio nr. 5 in D, op. 70 nr. 1 (Geister)

Trio Isimsiz
Rubicon RCD1013 • 67' •
Opname?

   

Een debuut-cd die het zonder boekje moet stellen. Bezuiniging? Wel is er aan de binnenzijde van de cover een soort repertoireverantwoording van het ensemble opgenomen, maar veel heeft dat niet om het lijf. De uitvoering daarentegen is een juweel; of anders gezegd een topproductie waarin de pianotrio's van Brahms, Takemitsu en Beethoven op hun best worden voorgesteld. Terwijl de naamgeving van het trio juist zoveel bescheidenheid uitstraalt: ‘isimsiz' staat in het Turks voor naamloos of geen naam hebbend. Maar het ensemble wordt wel gedragen door drie zelfbewuste musici die voor geen kleintje vervaard zijn. De pianist, Erdem Misirlioglu, bracht het tot concertfinalist tijdens de BBC Young Musician Competition van 2008, de violist Pablo Hernán Benedi is tevens lid van het door Alina Ibragimova gevormde Chiaroscuro Quartet en de cellist, Michael Petrov, vertegenwoordigde het Verenigd Koninkrijk in de serie European Concert Hall Organisation Rising Star.

Wat deze cd extra boeiend maakt is de combinatie van twee ‘oudgedienden' (Beethoven en Brahms) met ‘Between Tides' voor pianotrio van de hand van de Japanse componist Toru Takemitsu (1930-1996), dat hij drie jaar voor zijn dood componeerde. Takemitsu was natuurlijk evenmin een ‘new kid on the block', maar we horen wel ruim een kwartier ‘nieuwe' muziek (wat tegenwoordig helaas niet of nauwelijks nog een aanbeveling lijkt te zijn). Het ensemble is er technisch en stilistisch net zo bedreven in als in de beide ‘klassieke' trio's. Het is al meteen raak: een jong pianotrio dat al bij het eerste verschijnen van een cd prompt zeer hoge ogen gooit. Interessant is ook dat zij zich nu al vergroeid tonen met zowel dat klassieke als met het eigentijdse idioom. Idiomatisch wordt het door dit trio perfect aangevoeld. ‘Klassiek' overigens niet in de meest strikte zin, want de romantiek is zowel bij Beethoven als Brahms reeds manifest. Wanneer en waar de opname is gemaakt wordt op de cover niet onthuld, maar het klinkt allemaal uitstekend. Een mooi en overtuigend debuut!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links