CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2022 |
Zo op het oog een nogal merkwaardige titel: Secret Love Letters. Menigeen zal misschien wel even met de ogen knipperen, alleen al bij het zien van het openingswerk: de Vioolsonate van César Franck, maar vergist u zich niet: het werk was bedoeld als bruidscadeau voor zijn beroemde landgenoot, de Belgische violist Eugène-Auguste Ysaÿe. Voorts is er weinig fantasie voor nodig om zowel Chaussons bekende Poème als het door Jasche Heifetz voor viool en orkest bewerkte Beau Soir van Debussy in een 'geheime', maar vooral liefdevolle omgeving te plaatsen. Met het Eerste vioolconcert van Karol Szymanowski liggen de kaarten wat betreft die ‘geheime liefde' evenwel anders, al kan het werk een hoge mate van exotisme en extase zeker niet worden ontzegd. In het cd-boekje is de Georgisch-Duitse violiste er heel duidelijk over:
Misschien aardig om hier nog aan toe te voegen dat het in 1916 gecomponeerde werk, waarbij Szymanowski zich speltechnisch, zoals Brahms lang geleden vóór hem door Joseph Joachim, uitvoerig adviseren door zijn vriend Pawel Kochansky (hij schreef ook het merendeel van de cadens). De Poolse violist soleerde in 1924 in de Amerikaanse première door het Philadelphia Orchestra, hetzelfde orkest dat bijna een eeuw later maar nu onder leiding van zijn chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin een zeer verfrissende en betoverende kijk op het werk biedt. Dit nieuwe album laat ons kennismaken met vier modelvertolkingen waarin superieure techniek (violist, pianist, orkest) en sublieme interpretatiekunst op volmaakte wijze samenkomen. De inspiratie vlamt hoog op en er spat zoveel energie, passie en sensualiteit van deze uitvoeringen af dat het werkelijk adembenemend is. Voeg daarbij de schitterende opname en u begrijpt dat u hiermee een waar muzikaal juweeltje in huis haalt (of uit uw router trekt…) index |
|