© 2003 Aart van der Wal

Syrewicz: Russia's War.

Dmitri Hvorostovski (bariton), Anatoli Zikov (bayan), State Symphony Orchestra of Cinematography, Koor Cantus Dei Moskou, Koor van het Rode Leger o1v. Sergej Skripka.

Philips 454182-2 • 46' •

Dit is de soundtrack van de gelijknamige tien uur durende documentaire die het onmetelijk lijden verbeeldt van het Russische volk tussen 1924 en 1953. Meer dan veertig miljoen Russen lieten het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog en onder de barbaarse dictatuur van Iosif Stalin. Stanislas Syrewicz schreef de muziek voor deze uit voornamelijk origineel filmmateriaal van Duitse en Russische makelij opgebouwde monsterproductie. Krzesimir Debski nam de orkestratie voor zijn rekening. Uitsluitend op het gehoor beoordeeld moeten zowel Syrewicz als Debski in Sjostakovitsj (bijv. Babi Jar) en Prokofjev (Iwan de Verschrikkelijke) toch duidelijk hun meerdere erkennen. Het is allemaal wat bloedeloos, terwijl er toch zo veel bloed heeft gevloeid. Ook de voorgeschreven tempi zijn weinig voortvarend en overheerst een marsachtige, kleverige ritmiek. De razendsnelle Kozakkenpaarden zijn in ieder geval in geen velden of wegen te bekennen. Ik vroeg me trouwens of waarom de producer van de film (Judith de Paul) niet heeft geput uit het enorme oeuvre van met name Sjostakovitsj. Het zou althans naar mijn mening een voor de hand liggende keuze zijn geweest. In het cd-boekje wordt de keuze voor Syrewicz althans niet verklaard: "One of the hardest tasks that we faced during the production was te find the right composer for the music. It was very important that the score have a Russian feel while also retaining its acceptability te a wide western audience." Welnu, Sjostakovitsj had postuum daaraan moeiteloos invulling kunnen geven. En temeer omdat de muziek van Syrewicz bijtend sarcasme en suggestieve uitbeeldingskracht mist. Hoe het ook zij, er wordt wel schitterend gespeeld en gezongen, met overtuigende bijdragen van Hvorostovski. Het authentieke karakter wordt verder nog versterkt door het Koor van het Rode Leger. Jammer, maar onvermijdelijk is dat sommige bijdragen fragmentarisch zijn. De opname laat geen wens onvervuld. De speelduur is met ruim 45 minuten wel erg karig. Teksten ontbreken.