© Aart van der Wal, september 2022

Stravinsky: Capriccio* - Octuor** - Le Sacre du Printemps

Nathalia Milstein (piano)*, Mathilde Calderini (fluit), Nicolas Baldeyrou (klarinet), Julien Hardy, Hugues Anselmo (fagot), Alexandre Baty, Javier Rosetto (trompet), Antoine Ganaye, Raphaël Lemaire (trombone)**, Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.v. Mikko Franck
Alpha 894 • 68' •
Opname: sept., okt. dec. 2020, Auditorium de Radio France, Parijs

De stukken die discografisch echt uit de band springen zijn het virtuoze Capriccio voor piano en orkest en het veelkleurige Octet (fluit, klarinet, 2 fagotten, 2 trompetten, 2 trombones), want Le Sacre kennen we als echte liefhebbers inmiddels in alle denkbare varianten, zelfs in 'authentieke instrumentale kleuren' (Les Siècles). Daarvoor had ik dus graag iets minder bekend werk in de plaats gezien. Wat overigens niet wegneemt dat het glas meer dan halfvol is gevuld en dat aan deze uitvoering van Stravinsky's lentewijding werkelijk niets mankeert.

Het klankfeest begint eigenlijk bij deze dirigent, de Fin Mikko Franck (1979), die als kleuter een viool(tje) in de handjes gedrukt kreeg en al op het conservatorium van Helsinki (hij studeerde er bij niemand minder dan Jorma Panula) zeer hoge ogen gooide. Dusdanig zelfs dat hij al rond het Millennium een glanzende internationale carrière als dirigent in het vooruitzicht had. Al zal het dirigeren hem niet zijn meevallen, want hij kampt al jaren met een ernstige rugblessure als gevolg van een ongeval. Dat dwingt hem niet alleen tot grote voorzichtigheid, maar ook tot afwisselend staand en zittend dirigeren. Het heeft hem evenwel niet verhinderd om een uitstekende leidsman te zijn, zoals ook dit album ten overvloede bewijst. Wie zijn dirigeerkunst ook visueel wil beleven, verwijs ik graag naar allerlei filmpjes die op YouTube rondgaan.

Stravinsky door de ogen van Picasso (1920)

Het Franse omroeporkest, de pendant van ons Radio Fil, ziet het in hem wel zitten: hij is er sinds 2015 chef-dirigent en contractverlengingen liggen bijkans in de natuur der dingen. Afgaande op de tot nu toe uitgebrachte cd's van dit orkest onder deze dirigent kan het niet anders dan dat de samenwerking tussen hen uitstekend moet zijn. Dat vertaalt zich in een schitterende klank en geïnspireerde interpretaties in zowel het Capriccio als in Le Sacre. In het Octet blijken de acht musici ware virtuozen op hun instrument. Maar ook de opnametechnici weten bepaald van wanten, en dat in het akoestisch bepaald niet gemakkelijke Auditorium van Radio France in Parijs. Dat daarmee veel ervaring is opgedaan hoor je duidelijk van deze registraties af.

Kortom, dit is opnieuw een bijzonder geslaagde uitgave onder het nijvere banier van het Franse Alpha Classics en zeker niet in de laatste plaats dankzij de imposante solobijdrage in het Capriccio van de pianiste Nathalia Milstein, de zus van de net zo begaafde violiste Maria Milstein.