CD-recensie

 

© Aart van der Wal, april 2016

 

Stravinsky: Suite Italienne - Chanson Russe

Sjostakovitsj: Préludes op. 34 nr. 2, 4-6, 10, 13-16

Koesjakov: Vijf Spaanse beelden

Van Amsterdam Duo: Jeanine van Amsterdam (viool), Vincent van Amsterdam (accordeon)

7 Mountain Records 7MNTN-006 56'

Opname: januari 2016, Westvest 90 Kerk, Schiedam

www.vanamsterdamduo.nl
www.7mntn.com

 

Violiste Jeanine van Amsterdam heeft met haar broer Vincent, accordeonist, een wel heel bijzonder duo gevormd: het Van Amsterdam Duo. Een paar dagen geleden presenteerden zij hun nieuwe album 'Chanson Russe'. Twee jonge musici (Jeanine is 23, Vincent 26) die lekker eigenwijs dit nogal van de 'conventie' afwijkende pad kozen en niet zonder succes. Naast de vele prijzen die zij in de wacht sleepten waren er in ons land onder meer optredens op het Grachtenfestival en het festival van Janine Jansen, en waren er tournees door Oostenrijk, Servië en China. Hun spel en die best wel buitenissige combinatie van viool en accordeon inspireerden ook Nederlandse componisten. Zo schreven Bernard van Beurden en Bram Kortekaas speciaal voor dit duo. Vincent is dit seizoen finalist van Dutch Classical Talent en Jeanine gaat in het komende seizoen aan de slag bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Het in 2004 opgerichte Van Amsterdam Duo zal er beslist niet onder lijden!

Wat de bewerkingen betreft is het misschien goed om te weten dat van Stravinsky's Suite Italienne en Chanson Russe meerdere bewerkingen bestaan, onder meer van de componist zelf en van Dushkin. De suite zal menigeen bekend in de oren klinken: hier is de 'neoklassieke' Stravinsky aan het woord, geïnspireerd door de stijl van Pergolesi en daarvan ruimhartig gebruik maakte in het ballet Pulcinella. Ook de 24 préludes voor piano van Sjostakovitsj werden herhaaldelijk bewerkt, onder meer door Ziganov en Auerbach. De vijf Spaanse beelden van Koesjakov werden voor 'piano accordeon' bewerkt door Warawina.

Vincent heeft met instemming van de nazaten van de componisten deze muziek specifiek voor de accordeon onder handen genomen. In het persbericht merkte hij daarover op: "Ik heb getracht zo dicht mogelijk bij de originele partituur te blijven. Steeds vroeg ik me af: 'hoe zou de componist het stuk zelf voor deze combinatie hebben geschreven?'" Het is uiteraard een legitieme vraag, met respect postuum gericht aan de componist, maar ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat die zich niet zo gemakkelijk of eigenlijk helemaal niet laat beantwoorden. Zeker niet waar het de accordeon betreft, maar gezegd moet worden dat Vincent uitstekend werk heeft verricht. De 'volkse' accordeon (die reputatie heeft het instrument althans) is en blijft weliswaar een vreemde eend in de klassieke bijt, maar het klinkt op deze cd allemaal voortreffelijk. Het achterliggende idee zal ongetwijfeld zijn geweest om het repertoire voor 'zijn' instrument op deze manier uit te kunnen breiden. Samen met Jeanine heeft dat in ieder geval deze smaakvolle cd opgeleverd. Frerik de Jong van Kleinman Audio in Amsterdam heeft het duo fraai vastgelegd. Voor de kenners onder de accordeonisten: Vincent bespeelt een Vincent-accordeon, de Bugari Selecta (16+16+4).


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links