![]() CD-recensie Magistrale Elektra in Het Muziektheater© Aart van der Wal, december 2012
|
R. Strauss: Elektra Michaela Schuster (Klytämnestra), Evelyn Herlitzius (Elektra), Camilla Nylund (Chrysothemis), Hubert Delamboye (Aegisth), Gerd Grochowski (Orest), Tijl Faveyts (Der Pfleger des Orest), Iris Giel (Die Vertraute), Hiroko Mogaki (Die Schleppenträgerin), Pascal Pittie (Ein junger Diener), Jan Alofs (Ein alter Diener), Elaine McKrill (Die Aufseherin), Helena Rasker, Lien Haegeman, Astrid Hofer, Anja van Engeland, Lisette Bolle (Fünf Mägde), Toonkunstkoor Amsterdam, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht Challenge Classics CC72565 • 63' + 41' • (2 sacd's) Live-opname: oktober 2011, Het Muziektheater, Amsterdam Naar verluidt heeft De Nederlandse Opera zelf het initiatief genomen om de vierde reeks voorstellingen van Elektra in de regie van Willy Decker nu op cd uit te brengen. Ongetwijfeld zal menigeen het jammer vinden dat een van de eerdere series die ‘eer’ niet te beurt is gevallen, met onder meer Hartmut Haenchen en Hans Vonk op de bok, maar in ieder geval mag worden gezegd dat wat hier uit de luidsprekers komt, muzikaal op het hoogste internationale niveau staat (de beide Böhm-opnamen en de Decca-opname onder Solti meegerekend). Marc Albrecht, die met deze voorstelling aantrad als de nieuwe chef-dirigent van DNO, had al bij zijn debuut in Het Muziektheater met Die Frau ohne Schatten laten zien dat de muziek van Richard Strauss een kolfje naar zijn hand was. Sterker nog, hij voelde zich daarbij als een vis in het water. Die indruk wordt hier versterkt met een partituur die al te vaak ontaardt in een pure klankorgie die niet alleen menig orkestraal detail, maar ook vocale nuances in de kiem smoort. Niets daarvan in deze registratie die het onderste uit de kan haalt bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, door Haenchen in de loop der jaren getraind tot een ensemble dat alle uithoeken van het Duitse repertoire feilloos beheerst. En dat niet alleen, maar van het openingsfortissimo ('gewoon' ff) tot het slot (ff > fff) schittert het orkest ook in de meest overweldigende tutti door een ronde, warme klank, waarbinnen alle instrumenten op hun plaats vallen. Een schot in de roos is de bezetting van de hoofdrollen, met drie zangeressen die ieder voor zich de extreme eisen van deze partituur moeiteloos het hoofd weten te bieden. In de titelrol komt Evelyn Herlitzius stralend boven de zwaarste orkestrale golven uit, waarbij ze zelfs de suggestie van lyriek en zelfs breekbaarheid overeind weet te houden. Misschien nog opvallender is dat zij daarbij verstáánbaar blijft - in de huidige operawereld inmiddels een zeldzaamheid. Zo kan de centrale scene met Klytämnestra uitgroeien tot een psychologische confrontatie die de tekst van Hofmannsthal nu eens echt waardig is. Valt er verder nog iets te vermelden? Hooguit de gedistingeerde presentatie in 'boekvorm' met enkele fraaie sfeerfoto's. Conclusie: deze eerste 'eigen' cd-productie van De Nederlandse Opera blijkt een uitgave die menige buitenlandse 'topproductie' naar het reservebankje verwijst… Het zoveelste bewijs dat wat van ver wordt gehaald niet altijd lekker(der) is. Chauvinisme is bovendien geen zonde! index |