© Aart van der Wal, september 2010

R. Strauss: Also sprach Zarathustra op. 30 - Don Juan op. 30 - Der Rosenkavalier op. 59 (suite).

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart.

Excton OVCL-00218 • 76' • (sacd)

Edo de Waart

Voor mij behoort Edo de Waart tot het schaarse gilde van de ideale Strauss-vertolkers. Hij kan zich, wat zijn inzicht in het typische Strauss-idioom betreft, meten met coryfeeën als Karajan en Böhm, maar ook Haitink, Thielemann, Luisi en Janssons. Dat geldt niet alleen voor Strauss' orkestwerken, maar ook voor diens opera's. De Waart heeft ons versteld doen staan van zijn enorme affiniteit met deze laatromantische muziek, en zeker niet alleen in de Zaterdagmatinees.

Dat wordt nog eens uitdrukkelijk onderstreept door die fameuze lp-opname uit 1976, door Decca in januari 2003 op cd heruitgegeven, van Der Rosenkavalier met o.a. Frederica von Stade, Evelyn Lear, Sophia Van Sante , José Carreras en Henk Smit, het Groot Omroepkoor en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Net als in die Rosenkavalier kunnen we in deze drie orkestwerken van Richard Strauss met volle teugen genieten van Edo de Waarts verfijnde directie, die voortdurend geraffineerde klankkleuren en fraai geciseleerde dynamische gradaties oplevert. De vertolkingen getuigen van een volmaakte beheersing van het metier, met het oor scherp gericht op de details die er wezenlijk toe doen en per saldo het verschil uitmaken tussen een mooie en een superieure uitvoering. Luister maar eens naar de manier waarop in 'Von der Wissenschaft' en 'Der Genesende' in Zarathustra de contrasten worden uitgespeeld. Dan wordt er ook nog gemusiceerd met de gusto van een live-uitvoering.

De warme maar gedetailleerde opname mag er eveneens zijn, al zijn er incidenteel momenten dat bij de hevigste uitbarstingen de klank ietwat dichtloopt. Laat u zich echter daardoor niet weerhouden om deze schitterende uitgave aan te schaffen, want dit zijn echt de beste uitvoeringen van deze muziek op Nederlandse bodem, die bovendien grote internationale allure uitstralen.

Tot slot blijf ik met de vraag zitten waar eigenlijk het imposante aandeel van het orgel in Zarathustra is vastgelegd. De opname werd in maart 2005 gemaakt in Studio 5 van het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum en daar staat géén orgel! Dat men er in de montagestudio in Yokohama in is geslaagd om orgel en orkest meesterlijk samen te voegen geldt in ieder geval als een onversneden compliment. Het is alsof het koninklijke instrument in de studio stond opgesteld!