CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2005


R. Strauss: Lieder aus der Jugendzeit

Weihnachtslied - Einkehr - Winterreise - Der müde Wanderer - Husarenlied - Die Drossel - Lust und Qual - Der Fischer - Lass ruh'n die Toten - Spielmann und Zither - Wiegenlied - Abendund Morgenroth - Im Walde - Alphorn - Nebel - Soldatenlied - Ein Rösslein zog ich mir - Waldesgesang - In Vaters Garten heimlich steht - John Anderson - Weihnachtsgefühl.

Charlotte Margiono (sopraan), Bernd Weikel (bariton), Wolfgang Vladar (hoorn), Friedrich Haider (piano).

Nightingale NC0711260-2 • 69' •


Strauss heeft zich gedurende zijn gehele scheppingsperiode met het kunstlied bezig gehouden. En dat is natuurlijk niet verwonderlijk: de symbiose tussen woord en muziek is Strauss niet alleen als opera-, maar niet in het minst ook als liedcomponist (ca. 200 liederen met piano- en orkestbegeleiding!) a.h.w. op het lijf geschreven. Ook de hier verzamelde 'jeugdliederen' zijn daarvan het klinkende bewijs. Al moet worden gezegd dat Strauss nog een lange weg te gaan had alvorens hij zich de latere vrije en persoonlijke stijl eigen zou maken en de muzikale erfenis van o.a. Schubert en Schumann definitief van zich af wist te schudden. Wel komen de eerste tekenen van de latere stijl in Begegnung en Rote Rosen - zij het nog aarzelend - reeds aan de oppervlakte, terwijl in Nebel de latere Strauss zich reeds duidelijk aankondigt: de toonsoort es-klein werd later immers voorbestemd voor Tod, met het heldere A-groot vaak als 'Verklärung'.

Onze eigen Margiono toont zich niet alleen op het podium, maar ook in deze uitgave een Strauss-zangeres van formaat die de teksten intelligent benadert, al beschikt zij niet over de stralende hoogte die sommige van de composities naar etherischer sferen verheft. Daar staat tegenover dat zij zich nergens hoeft te forceren en het gehele stembereik een fraai, egaal karakter bezit. Weikls vijf bijdragen zijn door en door betrouwbaar, maar neigen naar vlakheid. Haider zorgt voor begeleidingen waaraan werkelijk niets valt af te dingen. De hoornsolo ('Naturlaut') in Alphorn staat als een huis. De opname munt niet uit in helderheid, maar plaatst de vertolkers wel in het goede perspectief. Nightingale vermeldt 'world premiere integral recording', maar wat moet je daar nu mee? Een biografie van de uitvoerenden ontbreekt en dat vind ik niet gepast.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links