CD-recensie

 

© Aart van der Wal, augustus 2009

 

 

Sjtsjedrin: Carmen-suite - Concert voor orkest nr. 1 (Ondeugende rijmpjes).

Oekraïens Staatssymfonieorkest o.l.v. Theorodore Kuchar.

Naxos 8.553038 • 54' •

 

 

 


Je waant Carmen, de hoofdpersoon uit Bizets gelijknamige opera, nu niet in een sigarettenfabriek maar in een heuse plaatwerkerij. Sjtsjedrin schrijft slagwerk in alle denkbare vormen en maten voor en maakt er een grootse wapenschouw van. De opname is voor de strijkers helaas niet al te flatteus uitgevallen, getuige hun schrilheid en scherpte, alsof ook zij uit ijzer lijken te zijn gesmeed. De noten van Bizets meesterwerk zijn er allemaal wel, maar ze worden stevig door elkaar geschud en uit elkaar getrokken, en met de meest bizarre slagwerkeffecten overladen. Deze caleidoscopische metamorfose levert bij eerste beluistering misschien behoorlijke schrikeffecten op. Waar je een gepassioneerde cellomelodie verwacht, breekt nu een hel vol slagwerk inclusief hevig tromgeroffel los of klinken er doordringende klokken. De executie lijkt daar, gevolgd door luide doodsklokken. De toreador heeft plaats moeten maken voor voortsnellende kozakken in een ware danse macabre à la Saint-Saëns.

Het hart van het Concert(je) voor orkest (het werkje neemt niet meer dan ruim acht minuten in beslag) is een vrolijk scherzo met jazzy effecten en gemakkelijk aansprekende volksliedjes. De knappe instrumentatie en de acrobatische hoogstandjes van de blazers leveren een bijzonder afwisselend en zeker niet van humor gespeend beeld op.

Jammer dat de uitvoering de voor deze muziek zo essentiële, bijna gestoken scherpte mist die een toporkest kan leveren, maar de zwakke plekken in deze partituren worden wel degelijk met veel verve zo goed mogelijk weggemasseerd. De opname is overbelicht en aan de scherpe kant.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links