CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2020 |
Maze of Pleasures heet het nieuwste album van de Oekraïense componist Maxim Shalygin (1985). De titels van de vijf delen: I. From the other side beyond the mirror; II. Sexual; III. Holy Drill; IV. Seduction; V. Maze of pleasures. Het werk wordt in het boekje als volgt toegelicht:
Daar moest ik het mee doen. In het boekje zijn de gekermde, geschreeuwde, gefluisterde en gezongen teksten (de stem van componist Maxim Shalygin en in het slotdeel de vocalisen van sopraan Viktoriia Vitrenko) niet afgedrukt, maar dat zal ook de bedoeling niet zijn geweest, want het merendeel ervan lijkt doelbewust onverstaanbaar binnen het kakofonische harnas van deze elektronische trucendoos. Ik heb nog even op de site van Donemus rondgeneusd, dat het werk van Shalygam uitgeeft, maar dat heeft wat Maze of Pleasures betreft althans bij mij geen compleet beeld opgeleverd. Het uitgevershuis heeft op zijn site tot heden twee versies gepubliceerd: de eerste is voor (spreek)stem, e-drum en tape, uitgavenr. 20508 en de tweede voor (spreek)stem en tape, uitgavenr. 20509, met een total speelduur van 34 minuten. Hoe het met de rest zit (het stuk neemt in totaal 53'35” minuten in beslag) weet ik niet. De hierboven geciteerde toelichting maakte me evenmin wijzer, maar meer informatie bleek helaas niet voorhanden. De opdracht werd gegeven door ‘Mixed Sound Personnel' met steun van het Fonds Podiumkunsten. De première vond plaats op 18 december 2019 in de Alt-Katholische Kirche Sankt-Katharina in Stuttgart. Hoe Maze of Pleasures als geheel moet worden gepositioneerd weet ik werkelijk niet, maar wel dat het door de componist is ingedeeld onder Experimental Electronic, Industrial, Ambient, Dubstep, Songs, Dance music. Hoewel het knap in elkaar is gestoken, heb ik desondanks nauwelijks voor mij levensvatbare associaties tussen muziek en titel kunnen ontdekken (als de titels waren weggelaten, had ik net zo in het duister getast). Dat geldt ook voor het slotdeel, waarin de Russische sopraan Viktoriia Vitrenko zich in deze hellevaart van opdringerige en complexe elektronische klanken niet van de wijs heeft laten brengen (tenzij - evenmin een geringe prestatie - ze haar partij apart heeft ingezongen en dat die vervolgens met de elektronica werd gemixt). Wat uiteraard niet wil zeggen dat dit voor u eveneens geldt. Enfin, op o.a. Spotify kunt u desgewenst de proef op de som nemen. index |
|