![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2012
|
Songs of quest and inspirationScott: Song of London op. 52 nr. 1 - Blackbird's song op. 52 nr. 3 - Sundown - To-Morrow - Water-Lilies - Time O'Day - Ballad of Fair Helen of Kirkconnel op. 8 - Three songs of the Chinese: Picnic op. 46 nr. 2; An eastern lament op. 62 nr. 3; A song of wine op. 46 nr. 3 - Prelude op. 57 nr. 1 - Have ye seen him pass by? - The huckster Ralph Vaughan Williams: Uit Five mystical songs: Easter; Love bade me welcome - Songs of travel: The vagabond; Let beauty awake; The roadside fire; Youth and love; In dreams; The infinite shining heavens; Whither must I wander; Bright is the ring of words; I have trod the upward and the downward slope Robbert Muuse (bariton), Micha van Weers (piano) Challenge Records CC72527 • 65' • www.robbertmuuse.com
De Engelse componist Cyril Scott (1879-1970) behoorde tot de zogenaamde 'Frankfurt Group, waar ook Percy Grainger, Roger Quilter en Balfour Gardiner deel van uitmaakten. Het vijftal zette zich af tegen het Britse establishment dat zich had verenigd in het handhaven en verdedigen van de bestaande muzikale tradities. Dat kwam in feite neer op de koestering van de Duits-Oostenrijkse hegemonie in het bestaande muziekleven. Scott speelde in de 'Frankfurt Group' een belangrijke rol, hetgeen dirigent en componist Eugene Goossens nog eens onderstreepte door hem als de 'vader van de moderne Britse muziek' te bestempelen. Meestal oordeel de geschiedenis echter minder barmhartig. Nu de balans opmakend kenmerkt de muziek van Scott zich toch vooral door haar typisch Engels-romantische inslag, waarin weinig ruimte is ingeruimd voor echt vernieuwende klanken. Scott was vooral tijdens zijn leven populair, toen hij bekend stond als de bedenker van een groot aantal populaire stukken, waaronder veel liedjes (geen liederen!) en pianominiaturen.
Met Ralph Vaughan Williams komen we op bekender terrein. Zijn de Mystical Songs minder bekend, de Songs of travel werden al vele malen in de studio vastgelegd, maar ze prijken ook met een zekere regelmaat op concertprogramma's. Deze 'cheerful agnostic' stak tussen 1904 en 1906 veel energie in de samenstelling en bewerking van de 'English Hymnal'. Zijn gebruik van bijbelteksten werd vooral ingegeven door zijn hang naar een specifieke esthetica die hem in staat stelde om zowel zijn visionaire impulsen als zijn culturele nationalisme te bevredigen; waarbij mag worden aangetekend dat zijn agnostische inslag hem niet verhinderde om groot respect te tonen voor de Engelse kerk. Niet alleen is het de verdienste van de bariton Robbert Muuse dat alle op deze cd vastgelegde liederen van Cyril Scott voor het eerst op cd zijn vastgelegd, maar ook dat hij op uitmuntende wijze aan de individuele betekenis van deze juweeltjes gestalte geeft: perfecte zangkunst en inlevingsvermogen gaan op ideale wijze samen, hierbij naadloos ondersteund door Micha van Weers. Het pakt uit als een ideale combinatie: Scott en Vaughan Williams. Daarmee bevinden we ons gelijk midden in de hogeschool van de Engelse liedkunst. index |