CD-recensie

 

© Aart van der Wal

 

Schumann: Waldszenen, op. 82 - Arabeske, op. 18 - Romanzen, op. 28 - Faschingsschwank aus Wien, op. 26.

Maria João Pires (piano).

DG 437538-2 • 67' •


Pires biedt in op. 82 een uiterst realistische natuurschildering: dreigend en met ingehouden spanning in nr. 2 (op de loer liggende jagers), lichtvoetig in de aanblik van het vriendelijke landschap (nr. 5) en feeëriek in de profetische vogel (nr. 7). De wervelende finale van op. 28 houdt het in vele andere uitvoeringen zo vaak gemiste nobele karakter en de poëtische zeggingskracht van het verstilde tweede deel is heel bijzonder. De sterke contrasten in Op. 26 worden minutieus en met grote overtuiging tegen elkaar uitgespeeld. De uitgekiende tempi maken geen bestudeerde indruk en verhogen zelfs de spontaniteit. En dan zijn er de magnifieke fraseringen die ook in de lastigste passages een kristalhelder lijnenspel opleveren, zonder dat de virtuositeit ook maar een moment met de expressie op de loop gaat. Het bijna afgesleten op. 18 imponeert door de lucide aanpak van het openingsdeel en de pure eenvoud van de minore-delen. De zeer realistische opname is een klasse apart: alsof de vleugel op de goede plek in de kamer staat.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links