CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2017

 

Maxim Rysanov in Schubert's company

Schubert/Rysanov: Polonaise in Bes, D 580 (bewerking voor altviool en orkest) - Vioolsonatine nr. 3 in g, D 408 (bewerking voor altviool)

Akoenov: 'In Schuberts company' (voor altviool & orkest) - 'Der Erlkönig' (voor altviool en orkest)

Desiatnikov/Rysanov: 'Wie der alte Leiermann...' (bewerking voor altviool en orkest)

Schubert: Sonate in a, D 821 (Arpeggione) - Symfonie nr. 5 in Bes, D 485 -

Tabakov: Fantasiehommage aan Schubert (voor altviool en strijkorkest)

Schubert/Tabakov: 'Der Leiermann' D 911 (bewerking voor altviool en orkest)

Maxim Rysanov (altviool), Yakov Katsnelson (piano), Riga Sinfonietta o.l.v. Maxim Rysanov

Onyx Classics 4183 • 51' + 65' • (2 cd's)

Opname: maart 2016 Choral Academy Music Hall, Moskou; september 2016, Reformatiekerk, Riga (orkestwerken)

https://www.youtube.com/watch?
v=aYDK4Ce3jwM

   

In het cd-boekje merkt de Oekraïense altviolist Maxim Rysanov (1978) op dat hij niet bijgelovig is en weinig op heeft met numerologie. Een nuchter mens dus. Maar toch. Toen hij het materiaal begon te verzamelen voor deze dubbel-cd in het kader van de herdenking van diens 220ste geboortejaar, kwamen de getallen bijna als vanzelf bovendrijven en constateerde Rysanov dat sommige werken numerologisch met elkaar verbonden waren. Hij geeft zelf de voorbeelden: de Vijfde symfonie werd tweehonderd jaar na het ontstaan ervan in Riga opgenomen en Schubert was twintig toen hij het werk schreef. En 200 + 20 maakt 220. En Leonid Desiatnikovs 'Wie der alte Leiermann.', door Rysanov speciaal voor deze gelegenheid bewerkt voor altviool en orkest, ontstond twintig jaar geleden naar aanleiding van de herdenking van Schuberts 200ste geboortejaar. Rysanov vindt het maar 'spooky', maar wat meer 'down-to-earth' kan het ook gewoon als toeval en deels zelfs als logisch worden beschouwd. Het is maar hoe er tegenaan wordt aangekeken.

Wat het muzikale avontuur betreft huist de meeste waarde van deze set in de verschillende bewerkingen voor altviool en orkest, met als extra uitschieters Sergej Akoenovs 'In Schubert's company' (tevens de titel van dit album) en 'Erlkönig', 'Was der alte Leiermann.' van Leonid Desiatnikov, Dobrinka Tabakova's Fantasiehommage en het slotlied uit 'Winterreise', 'Der Leiermann'. Het zijn eigentijdse maar daardoor zeker niet 'lastige' miniaturen die uiteraard geen nieuw licht op Schuberts componeren werpen, maar wel een interessant en kleurrijk gemengd beeld van oud en nieuw oproepen zonder dat - zoals in zoveel andere bewerkingen - de bewust aangebrachte disharmonie met het origineel schierlijk op de loop gaat. De Vijfde symfonie beweegt zich in conventionele wateren en klinkt onder Rysanovs handen smaakvol en soepel. De herhalingen worden (gelukkig!) gerespecteerd en het geheel ademt een weldadige rust zonder dat aan spanning wordt ingeleverd. Het openingsdeel is een echt Allegro, het Andante con moto is weliswaar meer Andante dan con moto, maar er is voldoende rust ingebouwd om de fraseringen goed te laten ontwikkelen. Het menuet klinkt hier eerder als een scherzo, met veel pittige syncopen en accenten. Meer Schubert in 'Sturm und Drang'. Het tempovoorschrift voor de finale is niet Allegro molto, zoals in het boekje wordt vermeld, maar Allegro vivace. De finale had een fractie langzamer gekund, want indien niet voldoende zorgvuldig gearticuleerd klinkt het al gauw gehaast, wat hier gelukkig wel net wordt voorkomen. Alles bijeen genomen zonder meer een goede vertolking. Zowel de 'Arpeggione'- als de Vioolsonate biedt in deze bewerking voor altviool een aantrekkelijk alternatief en zeker zoals hier gespeeld: altviolist en pianist maken er een verbeeldingsvol en kleurrijk geheel van. De opname is over de gehele linie bijzonder geslaagd, met een heldere strijkersklank en een fraai basfundament. In de symfonie vallen de pregnante blazers op. Dit is een album met 'oud en nieuw, van alles wat', maar wel in positief opzicht, want een dergelijke fantasierijk samengestelde uitgave (het kan met een gerust hart een bijzonder project worden genoemd) komen we zeker niet iedere dag tegen. Tot slot nog een tip: de documentaire over 'Max Rysanov in Schubert's company' op YouTube. U krijgt aldus inzicht in het ontstaansproces en wat daar zoal bij komt kijken.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links