CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2016
|
Ik denk dat we met de jonge bariton Benjamin Appl uit het Duitse Regensburg een formidabele liedzanger in huis hebben. Dat wil zeggen dat afgezien van zijn geweldige vocalistiek hij in zijn toch al niet geringe bagage een aan zekerheid grenzend intuïtief gevoel voor de liedkunst met zich meedraagt. In dit recital is ieder lied - simpeler kan ik het niet zeggen - gewoon raak. Geen spoortje geforceerdheid, absolute controle, grote expressieve spankracht en dit alles met een vanzelfsprekendheid die zowel exemplarisch als verfrissend en weldadig aandoet. Prompt vergeten zijn al die zangers die zich zo nodig met het liedrepertoire willen bezighouden en daardoor verder willen reiken dan hun polsstok lang is. Of andere zichzelf overschattende zangers die denken dat een operasucces ook een liedsucces moet inhouden. Niet dus. Met Appl hebben we weer eens een liedzanger die binnen zijn sonore, veelkleurige stembereik geen beperkingen kent en zich dankzij een onwankelbare en consistente techniek uitsluitend en alleen op het lied (inclusief de pianopartij!) kan concentreren, wat - het kan niet vaak genoeg worden gezegd - al moeilijk genoeg is. Wat bovendien meespeelt is dat hij zijn vibrato echt voor de volle honderd procent afstemt op de inhoud van het lied en dat daarom ook spaarzaam toepast. Terwijl het vibrato vaak wordt 'misbruikt' om bepaalde tekortkomingen zo goed mogelijk te maskeren (in die zin vergelijkbaar met het rechterpedaal van de piano). Of om iets te suggereren dat er niet is of niet mag zijn. Bij Appl niets van dit alles. Integendeel, bij hem is het een al buigzaamheid, de souplesse waarmee deze lichte bariton zich door dit recital beweegt is werkelijk een klasse apart. En dan hebben we daar op de achtergrond of al naar gelang op de voorgrond de grote Graham Johnson die zoveel van zijn pianopartij weet te maken, accenten precies daar plaatsts waar ze thuishoren en ze de tekst verlichten, met een zeldzaam gevoel voor met de zanger meeademende fraseringen, meesterlijk ook in het aanbrengen van fijnzinnige dynamische gradaties. Wie onlangs in Zeist zijn masterclasses heeft meegemaakt weet wat deze grote liedbegeleider op dit gebied in huis heeft. 'Am I too loud?' 'No!' index |
|