CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2004


Schubert: Winterreise D 911.

Robert Holl (bas-bariton), Naum Grubert (piano).

Vanguard Classics 99076 • 77' •


De vele Schubertiades en andere liedrecitals die ik van Holl ken gaven mij altijd het gevoel dat een kunstenaar aan het woord was die ècht iets te zeggen had. Die als het ware in de huid van deze componist wilde kruipen en achter de noten van Schuberts liedkunst een nieuwe wereld wilde ontdekken om vervolgens het publiek onverschrokken deelgenoot van zijn ontdekkingen te maken. Dat trekt aan, dat stoot soms ook af, maar ik was altijd diep onder de indruk. De vocale techniek schoof naar de achtergrond, op het podium resteerde slechts de zeggingskracht, het grote expressieve scala.

In deze Winterreise zijn al die aspecten bijna lijflijk aanwezig en heb ik ademloos naar deze vertolking geluisterd. Alles valt weer naadloos op zijn plaats: de aarzelende gang in Gute Nacht, de vlucht uit de werkelijkheid in Frühlingstraum, het dreigende Die Krähe en de bitterheid van Täuschung. De tot in je botten doordringende koude (o.a. Erstarrung en Auf dem Flusse) verlaat de toehoorder geen moment. Een van de vele hoogtepunten is de desolate sfeer van Das Wirtshaus, de smeekbede om rust die niet wordt verhoord. Holl en Grubert hanteren de eenvoudigste middelen en bereiken daardoor schijnbaar moeiteloos het uiterste aan expressie. Dat de stem in het forte inmiddels enige hardheid bezit wordt door de ruime akoestiek van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Haarlem in de hand gewerkt. De opname is echter een juweel met een vleugelklank zoals je die maar zelden hoort.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links