CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 1997

 

Schönberg: In hellen Träumen - Warum bist du aufgewacht - Mannesbangen - Mailied - Gruss in die Ferne.

Weigl: Sieben Gesänge, op. 1 - Liebeslied.

Schreker: Entführung - Und wie mag die Liebe dir kommen sein? - Lieder op. 4 nr. 1-4 - Lieder op. 7 nr. 1 - Ein Rosenblatt.

Korngold: Unvergänglichkeit op. 27 - Lieder op. 38 nr. 1-2.

Steven Kimbrough (bariton), Dalton Baldwin (piano).

Koch Schwann 3-1094-2 • 65' •


De vijf liederen van Schönberg stammen uit zijn leerjaren (ca. 1890) en dragen natuurlijk nog niet de echte kiemen van de botsende atonaliteit. De invloed van Alexander Zemlinsky is nog duidelijk merkbaar, maar Gruss in die Ferne en In hellen Träumen wijzen toch al aarzelend naar de toen nog onvermoede krachten die later zouden worden losgemaakt. Het merendeel van Weigls composities munten helaas niet uit door originaliteit en spiritualiteit. De voorspelbare ritmische en harmonische ontwikkeling is krachteloos en zeurderig, waarbij houterige akkoordsequenzen voor de nodige passie moeten zorgen. De overvloed aan donkere basnoten maakt het er niet beter op. Schrekers afwisselende en kleurrijke scheppingen zijn dan een verademing: hij weet muzikaal en trefzeker tot de kern van iedere strofe door te dringen. Korngold is in dit gezelschap de veelal in klagende tonen schilderende romanticus die in zijn liederen met een sterk ontwikkelde ritmiek een heel aparte sfeer oproept. Steven Kimbrough heeft een behoorlijk aandeel in de verbreiding van de liedkunst van de Tweede Weense School geleverd en ook nu onderscheidt hij zich met zijn warme bariton en duidelijke uitspraak in een verre van gemakkelijk programma. Incidenteel was iets minder vibrato wenselijk geweest. Baldwin doet niet voor hem onder, al kan ook hij van Weigls akkoordenparade geen klankparadijs maken. Onbegrijpelijk is dat de tracks 22 en 26 hetzelfde lied (Unvergänglichkeit) betreffen, en dit in het tekstboekje doodgemoedereerd wordt aangegeven met (22) nr. 1 en (26) nr. 5. Terwijl bovendien de tempi ook nog verschillend zijn: 1'54 en 2'08. Noten en tekst zijn echter identiek. Al met al broddelwerk.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links