![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2016
|
De Duitse cellist Leonard Elschenbroich (Frankfurt, 1985) durft, zo blijkt uit een interview, de knuppel best in het hondenhok te gooien: "Let's say for example that I want to listen to a Shostakovich concerto - like the Second Violin Concerto, which I don't know so well - I can go into Spotify legally and listen to - literally - hundreds of recordings. What reason would I have to choose some new, young person's recording if I can listen to Oistrakh or Kremer or Kogan? It's almost humorous to decide that now I'm going to record a CD of Schumann or Schubert because there are dozens of legendary recordings readily available at any moment! Of course it's different with live performances. I perform those pieces all the time. In live performance, the pieces have to be continuously repeated because it happens only once. It's not like the recording which is always there. I don't think it's enough to say: "Oh I have a different interpretation of this piece so it's worth it to spend time recording it." Having said that I've recorded many times but I feel that every CD I release must have one major work on it that hasn't been recorded enough or not recorded at all; a work that needs to be better known. I may also be happy to record something that I feel I have a slightly different approach to but I don't see it as worthwhile to record a CD of music which has been recorded so much that the only reason for buying it would be because of my interpretation. I just don't think that my interpretation is that important given how many there are already." De nieuwe cd van Elschenbroich is uitsluitend gewijd aan werk van Alfred Schnittke en dat alleen al maakt deze release extra interessant. Het is, zoals vaak bij Schnittke, een kwestie van over de schouder kijken, naar het verleden. Hij bracht het zelf eens onder woorden: "Ik voelde me altijd een schakel in de historische ketting: alles had meerdere dimensies, en het verleden vertegenwoordigde een wereld waarin geesten voortdurend aanwezig waren. Ik was niet cultuurloos, geen barbaar die nergens bij hoorde, maar een mens die bewust zijn levensopgave met zich droeg." Omringd door geesten De titel van deze cd, 'Musica Nostalgica', suggereert een terugverlangen naar wat geweest is, maar in Schnittkes muziek worden veel diepere lagen aangeboord, passend bij iemand die vond dat hij nergens bij hoorde en zich nergens thuis voelde. Voor de helft joods sprak hij geen Jiddisch, maar het halfbakken Duits van de Wolga-Duitsers, de Volksduitsers die nabij de Russische Wolga woonden. Daar was Schnittke op 24 november 1934 geboren, in de hoofdstad Engels. Aan het einde van de achttiende eeuw had tsarina Catharina de Grote het gebied opengesteld voor Duitse boeren om de weerbarstige grond daar te ontginnen. Ze brachten hun vrouwen, kinderen, huisraad en cultuur mee en begonnen daar een volkomen van de Russen gescheiden gemeenschap, die in 1924 leidde tot de Wolga-Duitse Republiek. Maar Stalins machtige hand reikte ver, en ook dit gebied werd later niet ontzien. De dictator hield er hevig huis en liet hele bevolkingsgroepen naar elders deporteren, in kampen opsluiten, vermoorden of uithongeren. Door de enorme volksverhuizing werd met de verdrijving van de inwoners de betekenis van de Republiek gemarginaliseerd. Latere pogingen om de Republiek nieuw leven in te blazen liepen op niets uit. Pas na de Duitse hereniging in 1990 kreeg iedere Rus die kon aantonen van Duitse herkomst te zijn de mogelijkheid om naar Duitsland te emigreren. Dat leek mooier dan het was want vele van hen slaagden er niet in daar te integreren. Ze trokken in arren moede weer weg en vestigden zich in en rond Kaliningrad. Schnittke had hiermee vergeleken tamelijk veel geluk, want hij bracht het merendeel van zijn kinderjaren in Wenen door. Zijn vader werkte daar voor een Duitstalige krant van het Sovjetleger. Eclecticus Cello
Elschenbroch en Limonov spelen deze stukken 'hautnah' in een mixture van ruw gebolsterde agressiviteit en delicate verstilling. De technische afwerking is fabelachtig goed in dit soms bijna exploderende expressieve krachtenveld. Beiden kozen welbewust voor een wat massieve 'Russische' aanpak die deze muziek volmaakt past. De cellist schreef zelf een deel van de liner notes. Dit is een uitgave die er zijn mag. index |
|