CD-recensie

 

© Aart van der Wal, mei 2017

 

Ernst Reijseger - walking out

m.m.v. Ernst Reijseger, Erik Bosgraaf, Djoeke Klijzing, Charles Watt, Harmen Fraanje, Alan ´Gunga´ Purves, Fanny Winter, Forma Antiqva o.l.v. Aarón Zapico

Winter & Winter 910 243-2 • 53' •

Opname: juli 2016, Evangelisch-Lutherse Kerk, Haarlem; juni 2016, Estudio Uno, Madrid (tracks 5 & 14)

   

Winter & Winter moest zich werkelijk diep schamen door een cd uit te brengen zonder ook maar een letter toelichting. Niets, noppes, niente. Vergeten is het niet want in het kartonnen doosje ontbreekt daarvoor een voorziening. Zeker, de composities (15 in getal) worden op de achterkant wel vermeld, maar wie ze heeft geschreven? Het staat er niet bij. De cd heeft wel een passende titel meegekregen: ‘walking out', naar de gelijknamige speelfilm. Het is dus filmmuziek, merendeels gecomponeerd door Ernst Reijseger (alleen de sound tracks 5, 10 en 14 zijn op muziek van Henry Purcell gebaseerd).

De importeur, Harmonia Mundi, was zo vriendelijk om bij het label aan de bel te trekken en dat leverde tenminste een toelichting op. Aangezien het Engels inmiddels onze tweede taal is geworden laat ik die onverkort hieronder volgen:

Sounds of the Montana wilderness
Film directors shooting documentaries and feature films are so overwhelmed by the unique soundscape composer and cellist Ernst Reijseger creates that they want to unite their imagery with Reijseger's music. The first of these was Werner Herzog. The young brothers Alex and Andrew Smith, screenwriter and director, discovered the Dutch artist in his album Crystal Palace and asked him to create the score for their new film “Walking Out”. The film is based on a short story by David Quammen and narrates the struggle for survival of a father and his son in the wilderness of Montana. The Smith brothers manage to capture the raw beauty of Montana as well as the terrifying isolation of this place in magnificent images. Reijseger takes inspiration from those thrilling nature shots and writes new compositions, improvisations, interpretations and adaptations of Henry Purcell's “When I am Laid in Earth” from the opera “Dido and Aeneas” in three different versions.

„When I am Laid in Earth I“ (Track 5) is a collaboration of Ernst Reijseger and the Baroque ensemble Forma Antiqva conducted by Aarón Zapico (Forma Antiqva and Enrst Reijseger already collaborated in 2016 for the album “The Volcano Symphony”). Scottish percussionist Alan ‘Guga' Purves uses his sound tubes with a high degree of sensitivity. Reijseger's cello improvisation and the original sound of the Baroque ensemble blend together to form a homogeneous unit. For “When I am Laid in Earth II” (Track 10), flautist Erik Bosgraaf – this time playing the organ – and Ernst Reijseger with his cello play together. The three brothers Aarón, Daniel and Pablo Zapico create the continuo group for Reijseger's cello voice in „When I am Laid in Earth III“ (Track 14) and act upon his free play: in this way, a lively musical dialogue between Baroque musicians and jazz improvisation develops.

Ernst Reijseger prepares a special combination of interpreters and their instruments for each individual piece and thus creates rich, multi-layered timbres. He works with such excellent musicians as pianist Harmen Fraanje, the Baroque group Forma Antiqva, flautist Erik Bosgraaf and cellists Charles Watt and Djoeke Klijzing. In the first piece, “Walking Out”, we hear a bass flute, three cellos and organ. Reijseger improvises above this very special ensemble sound and convinces his listeners with his simplicity and keen intuition. In the second piece, “Incoming Clouds”, Reijseger combines the hovering sounds of sound tubes with the piano and the alto recorder.

Each piece presents new combinations of sounds. Fanny Winter sings in unison with Erik Bosgraaf's alto recorder in “Alone with the View”, accompanied on the cello by Djoeke Klijzing and Charles Watt. In “Geese Compass”, the duo Ernst Reijseger and Harman Fraanje present themselves at the church organ. Reijseger also enriches his compositions with the versatility of Erik Bosgraaf's soprano, alto, tenor and bass recorder. In addition to the recorders, Alan ‘Gunga' Purves‘ carefully tuned sound tubes also play an important role as listeners can hear for themselves in “Northern Lights”. The final highlight of the album “Walking Out” is the piece “In Mid Air”. Reijseger sings and plays the cello, accompanied by Erik Bosgraaf on the alto recorder, Harmen Fraanje on the piano and percussionist Alan ‘Gunga' Purves.

The images of the Montana wilderness inspired Reijseger to write and play this music. His exciting combinations of sounds and timbres together with Baroque instruments and sensitive improvisations are a pleasure to listen to from the first to the last minute.

Als u op muzikaal maar ook audiologisch avontuur wilt is deze cd (of de versie op Spotify in helaas iets mindere geluidskwaliteit) zeker het aanschaffen waard. Zoals u uit de hierboven gegeven toelichting al kunt opmaken is er voor deze veelkleurige 'toverdoos' (want dat is het) heel wat uit de kast gehaald. Het is een fascinerende mix van grote inventiviteit en dito vakmanschap in een schitterende 'soundscape'. Dit is typisch filmmuziek waarover je niet al teveel moet uitwijden maar die moet worden ondergaan, bij voorkeur met beeld (wat een gedegen toelichting annex goede voorlichting aan de consument overigens niet overbodig maakt). Wat daar allemaal voor nodig is geweest wordt gelukkig wel keurig op de binnenkant van de hoes vermeld. Dat maakt het ontbreken van een fatsoenlijke toelichting des te merkwaardiger. Het zij zo.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links