Symponies de Salon

Reicha: Grande Symphonie de Salon nr. 1 in D

Beethoven: Septet in Es, op. 20

Le Concert de la Loge
Aparté AP211 • 75' •
Opname: februari 2019, Fondation Singer-Polignac, Parijs

Het klinkt misschien niet zo parlementair, maar dit album is een voltreffer van de bovenste plank. Ik schreef het al eerder: de naam van het ensemble, Le Concert de la Loge, is afgeleid van het ensemble Le Concert de la Loge Olympique dat rond 1780 werd opgericht en dat onder leiding van Joseph Bologne de Saint-Georges uitgroeide tot een van de beste Europese ensembles. Het was ook dit orkest dat Joseph Haydn de opdracht gaf tot het componeren van een aantal symfonieën. Dat werden de symfonieën nrs. 82-87 die speciaal voor uitvoering in Parijs waren bedoeld.

Ditmaal een heuse wereldpremière, althans op cd; de eerste Grande Symphonie de Salon door Anton Reicha (1770-1836), tijdgenoot van Beethoven, gecomponeerd in 1825. Of het stuk in die tijd ooit is uitgevoerd? We weten niet of het stuk toen ook is uitgevoerd. In ieder geval is het van een officiële publicatie niet gekomen, hoewel het geen al te groot probleem zal zijn geweest om voor de negen instrumenten (twee violen, altviool, cello, contrabas, hobo, klarinet, fagot en hoorn) de partij uit te schrijven. Nee, Reicha is (natuurlijk!) geen Beethoven, maar die Grande Symphonie de Salon is wel degelijk een kostelijk werk: inventief geconcipieerd (af en toe met een vleugje Rossini, naar de toenmalige Weense mode), fraai geïnstrumenteerd en zeker niet zonder drama.

Het tweede werk, Beethovens Septet op. 20, werd al rond 1800 voltooid en in datzelfde jaar uitgevoerd, maar eerst in 1802 gepubliceerd (en evenals dat voor Reicha's salonsymfonie gold, zal het uitschrijven van de zeven partijen (viool, altviool, cello, contrabas, klarinet, fagot en hoorn) niet veel moeite hebben gekost. Beethoven was toen al van zijn eigen kunnen meer dan overtuigd: hij droeg het werk op aan niemand minder dan keizerin Maria Theresa!

Le Concert de la Loge speelt beide werken fenomenaal, met veel fleur en kleur, esprit en waar nodig Sturm und Drang. Het is en blijft een kunst op zich: uit een werk als dat van Reicha niet alleen het beste te halen, maar om het boven zichzelf uit te tillen. Het is een prestatie van de bovenste plank en daarmee is het, samen met de briljante uitvoering van het Septet, een geweldig album geworden. De opname stelt niet alleen de strijkers, maar ook de houtblazers en de hoorn in het best denkbare daglicht. In een woord subliem!