CD-recensie

 

© Aart van der Wal, mei 2020

Journeyers

Ravel/Blijdorp: Suite voor piano en cello

Ravel: Sonate voor viool en cello

Kodály: Sonate voor cello solo in b, op. 8

Lidy Blijdorp (cello), Rosanne Philippens (viool), Julien Brocal (piano)
Rubicon RCD1049 • 64' •
Opname: oktober 2019, Jardin Musical, Sainte-Catherine, Brussel

   

Lidy Blijdorp is een musicienne uit duizenden, zo blijkt uit haar fenomenale debuutalbum, waarin ze bovendien terzijde wordt gestaan door nog twee eminente musici: haar landgenote en violiste Rosanne Philippens en de Franse pianist (en componist!) Julien Brocal.

Maar Lidy heeft nog een bijzonder talent, zoals blijkt uit haar bewerking van drie deeltjes uit respectievelijk Daphnis et Chloé en Rapsodie espagnole. Het heeft een bijzonder aantrekkelijke suite voor piano en cello (in die volgorde!) opgeleverd. Het vervolg is echter niet minder boeiend: de vierdelige sonate voor viool en cello, eveneens van Ravel en ter afsluiting een van de meest weerbarstige stukken uit de literatuur voor cello solo: de sonate op. 8 van Zoltán Kodály.

Is er een verbindend element in dit programma te ontdekken? Als het zo is, dan in ieder geval dat van de volksmuziek, die zowel in Rapsodie espagnole als in de sonate voor viool en cello, maar ook in Kodály's sonate boekdelen spreekt.

In het cd-boekje windt Lidy er geen doekjes om: haar grootste inspiratiebron in haar studietijd was Anner Bijlsma. Zijn lessen zijn voor haar onvergetelijk. Dat brengt me dan gelijk op het fraai gestileerde aandeel van Rosanne Philippens. Zij studeerde in die tijd bij Bijlsma's lechtgenote, de violiste Vera Beths. Zij was het die aan Lidy en Rosanne (ze kennen elkaar vanaf hun zestiende) voorstelde om de Ravel-sonate aan Anner voor te spelen. Ook in dit opzicht is het werk op deze cd precies ‘in tune'. De samenwerking tussen Lidy en Julien Brocal dateert uit de tijd dat ze elkaar leerden kennen in de Koningin Elisabeth Muziekkapel in Brussel. Lidy: 'Ik hoorde een piano in de verte en ging kijken wie het nog zou kunnen zijn, zo laat op de avond. Ik zag niemand want het was helemaal donker in de zaal, er brandde alleen een klein lichtje bij de piano. Julien zei: "Ga je cello halen, laten we muziek maken." Sindsdien spelen we samen.'

Drie buitengewoon geïnspireerde musici op een voor hen inspirerende plek: De Jardin Musical, een initiatief van Julien. Het is een plek waar artiesten elkaar kunnen ontmoeten, met elkaar kunnen musiceren. Lidy: 'De levendige sfeer had een geweldige invloed op onze opnamesessies. We hebben een aantal live-opnames gemaakt met een publiek van artiesten en vrienden. Een groot deel van deze cd bestaat uit deze live-momenten.'

Inderdaad, het is een bevlogen, buitengewoon inspirerend album geworden. Étienne Collard zorgde voor de vlekkeloze registratie.

_________________
De cello, gebouwd door Celeste Farotti, Milaan (1900-1910), is uit het bezit van Anner Bijlsma en uitgeleend aan Lidy Blijdorp.
De viool is een 'Barrere' Stradivarius, uitgeleend aan Rosanne Philippens.
De piano is een Yamaha S400B.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links