CD-recensie

 

© 2003 Aart van der Wal

 

Ravel: Pianotrio.

Fauré: Pianotrio, op. 120.

Martin: Pianotrio, W 20.

Altenberg Trio Wien.

Vanguard Classics 99164 • 61' •


De Weense musici weten de Baskische grondtoon in Ravels trio uitstekend te treffen, maar het is niet op hun conto te schrijven dat de componist er uiteindelijk niet in slaagde om dat zo grillige Baskische liedidioom in pure kunstmuziek om te smeden. Wat we uit hun handen echter wel krijgen is ritmische precisie (Modéré), flair (Pantoum), indrukwekkende poëzie met metafysische vergezichten (Passacaille) en een finale die uitmunt door een groot scala aan klankkleuren, virtuositeit en de heldere articulatie van het Baskische Zortziko-ritme. De strakke betoogrant in Fauré's trio doet weldadig aan, `verwend' als we zijn met de vaak gekunstelde hang naar pathetisch espressivo en overaccentuering . Het tempo van het openingsdeel laat alle ruimte om de thematiek gearticuleerd uit te werken, met terecht veel aandacht voor de dynamische proporties, die in deze vertolking een overheersend natuurlijk karakter hebben. Het middendeel (andantino) laten de vertolkers voor zich spreken en gaat dan gelukkig niet ten onder in zwijmelarijen. Fauré's talloze harmonische vondsten sneeuwen niet onder in een te zwaar aangezette of overheersende cellopartij. De finale wordt geopend met een duidelijke verwijzing naar hét bekende 'zwelgthema' uit Leoncavallo's Pagliacci (toeval?), maar dat is ook het enige raakvlak, want in het dansante slotdeel zijn het terecht de rapsodische wervelwinden die door het Altenberg Trio met gusto en charme het volle gewicht krijgen toegemeten. Martin heeft goed naar de Ierse volksliedjes geluisterd en doet daarvan in zijn trio geïnspireerd verslag. De zo typisch Keltische melodie- en tempowendingen sluiten in deze vertolking naadloos aan op Martins grote affiniteit met de Franse muziek van rond de Eerste Wereldoorlog (ongetwijfeld ook gestimuleerd door zijn vriend en bewonderaar Ernest Ansermet). Kortom, het Altenberg Trio weet ook in dit repertoire interpretarief van wanten, met een gepolijste toonvorming, natuurlijk ademende fraseringen, lucide toonvorming en ook in de snelle delen een weldadige rust die ons de beste blik gunt op dit zo gevarieerde, muzikale landschap. De opname is een toonbeeld van helderheid.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links