CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2021

Nathalia Milstein - Visions fugitives

Bartók: Szabadban (Ouf of Doors) Sz 81

Liszt: Valse oubliée nr. 1 S 215/1 - nr. 2 S 215/2 - nr. 3 S 215/3 - nr. 4 S 215/4

Prokofjev: Visions fugitives op. 22

Arzoumanov: 'Le monde pianistique' (sel.) - À la frontière de l'humour op. 237 (mars) - Sept pièces dans l'esprit populaire op. 201 (Souvenir d'un chanson russe)

Chopin: (3) Mazurka's op. 63

Nathalia Milstein (piano)
Mirare MIR548 • 78' •
Opname: juli 2020, MuziekHaven, Zaandam

   

Nathalia Milstein (1995, Lyon) stamt uit een Russische muzikantenfamilie. Ze woont evenals haar zeer getalenteerde oudere zus Maria (zij is onder meer de violiste van het Van Baerle Trio) al geruime tijd in Nederland, waar ze ook deels is opgegroeid. Ze werd muzikaal 'opgevoed' door eerst haar vader Segej en vervolgens door Nelson Goerner en András Schiff. Dat heeft ongetwijfeld - naast haar grote muzikale talent - de noodzakelijke artistieke en technische bagage opgeleverd die dit fenomenale album mogelijk heeft gemaakt.

Fenomenaal zowel op grond van het gekozen programma als het daarin geëtaleerde spel van deze rasmusiciënne. Het staat niet alleen pianistisch als een huis, maar we bevinden ons ook in een betoverende wonderwereld waarin het ene na het andere miraculeuze stemmingsbeeld het gemoed beroert. Wat er eveneens uit naar voren komt is Milsteins kameleontische veelzijdigheid, zoals zij zich door dit veeleisende programma beweegt, met als ankerpunt Prokofjevs Visions fugitives, die wat het daarvoor benodigde technische arsenaal betreft trouwens verre van vluchtig is.

Milstein bewijst ook en ook nog eens met vlag en wimpel, dat miniaturen groots aangelegd kunnen worden, onverschillig of het een Baracolle van Bartók of een 'vergeten walsen' van Liszt (inventief door het gehele programma geweven) betreft. De kleurnuances die zij aanbrengt zijn alleen al een lust voor het oor, maar ook de affiniteit die zij bewijst met veel minder voor de hand liggende stukken als die uit de (toegankelijke) 'pianowereld' van de Russische, in Frankrijk wonende componist Valéry Arzoumanov (1944).

Laten we het tenminste deels als een raadsel beschouwen waarom de ene musicus de luisteraar meer in vervoering brengt dan de andere (of waarom muziek überhaupt wel of niet aanspreekt). Stel dat iedere noot, iedere maat zich zou lenen voor een diepgaande analyse, anders dan in een compositieklas? De betovering zou dan al lang en breed op de schroothoop liggen.

Kortom, laat Nathalia Milstein u met haar eminente spel betoveren. Ik vermoed dat u prompt door de knieën gaat. De Yamaha CFX concertvleugel, perfect geïntoneerd en gestemd door Maarten Snel zal u daarbij net zo overtuigend helpen als de door Franck Jaffrès verzorgde sonore en heldere opname. Kortom op alle fronten een regelrechte aanwinst voor het pianorepertoire.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links