© Aart van der Wal, april 2018

Prokofiev for Two - bewerkingen voor twee piano's door Sergej Babayan

Prokofjev/Babyan: 12 delen uit Romeo en Julia op. 64 - Hamlet op. 77 (sel.) - Evgeny Onegin op. 71 (sel.) - Schoppenvrouw op. 70 (sel.) - Oorlog en Vrede op. 91 (sel.) - Poesjkin-wals op. 120

Martha Argerich en Sergej Babayan (piano)
DG 479 9854 9 • 61' •
Opname: november 2017, Schloss Elmau

Martha Argerich en Sergej Babayan. Wát een duo! Waar nog bijkomt dat Babayans pianobewerkingen van deze muziek van Sergej Prokofjev van een - letterlijk! - ongehoorde klasse is en daarbij de vele verrassende aspecten van deze balletpartituur onder een bijzonder pianistisch vergrootglas legt. Het is van nature al een hondsmoeilijk werk, maar Babayan heeft er in zijn bewerking nog een beduidend schepje bovenop gedaan. Maar ook hierin toont de Argentijnse klavierleeuwin, ze is inmiddels 76, zich zowel van haar beste interpretatieve en virtuoze kant. De ongebroken Grande Dame van de piano. Ik kon mijn oren nauwelijks geloven: zij weet samen met haar Russische partner zoveel energie en passie in deze muziek te leggen dat het recital uitgroeit tot een geheel nieuwe luisterervaring.

Martha Argerich en Sergej Babayan in Schloss Elmau

Ik weet het, op een gegeven moment houden de superlatieven eenvoudig op, maar wat in Schloss Elmau (tevens een sprookjesachtig vakantieadres) uit die twee concertvleugels wordt getoverd. Het wervelende wisselspel alleen al is een fenomeen van de hoogste orde. Proef maar eens van de lichtvoetige ochtenddans of anders wel de pianistieke karakterisering van de jonge Julia, twee van de twaalf deeltjes uit het complete ballet Romeo en Julia. Het is van begin tot eind een weergaloos kleurenfestijn dat met zoveel adembenemend aplomb en superieure trefzekerheid wordt gebracht dat ik daardoor en passant vergat dat die geweldige instrumentator en orkestrator Prokofjev ons schitterende orkestversies heeft nagelaten. Dat is wat Babayan als arrangeur heeft gepresteerd: zijn versie voor twee piano's is zo overweldigend dat ik er ook na herhaald beluisteren nog steeds niet van ben bekomen. De brede en heldere opname doet dit fonkelende spel tot in het kleinste detail recht. Al met al maatvoering van het hoogste niveau. Dus kort en goed: ga ervoor!