CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2004


 

Schumann: Dichterliebe op. 48.

Mendelssohn: Reiselied - Morgengruss - Allnächtlich im Traume - Auf Flügeln des Gesanges - Gruss - Neue Liebe.

Schubert: uit Schwanengesang D 957: Der Atlas - Ihr Bild - Das Fischermädchen - Die Stadt - Am Meer - Der Doppelgänger.

Christoph Prégardien (tenor), Andreas Staier (fortepiano).

Deutsche Harmonia Mundi DHM 05472 77319-2 • 57' •


Dit recital heeft alle kenmerken van sublieme liedinterpretatie en is daarmee de zoveelste voltreffer van dit duo. De tenor kent geen enkele technische hindernis van belang en gunt ons daarnaast (en dat is het belangrijkste!) een onvoorstelbare rijkdom aan interpretatieve details. Hij hoedt zich voor overdrijving, zet nergens onnodige accenten en boeit daardoor juist: met zijn onopgesmukte voordracht raakt hij feilloos de kern, het hart van ieder lied. Fascinerend is de uit 1823 stammende fortepiano van Johann Fritz, keurig gestemd op a=430. De harpachtige arpeggio's, het transparante middenregister, de felle discant en de droge bas onthullen details die bij de moderne vleugel merendeels verborgen blijven.

Met het donderende laag is het inderdaad Atlas, die de pijn van de gehele wereld moet torsen. En zelden hoorde ik de onregelmatig klievende roeispanen en de lome sfeer in Die Stadt zo overtuigend neergezet. In het naar een nieuwe horizon reikende Der Doppelgänger bezorgt de ijskoude declamatie kippevel. Een klein smetje rust slechts op het slot van Dichterliebe: die alten bösen Lieder. Het tempo een fractie lager en het zou volmaakt geweest zijn. De piano-epiloog is echter weer heel bijzonder: de verwijzing naar het openingsdeel van Schumanns Pianoconcert is onmiskenbaar. De verre van droge opname zet dit alles in het best denkbare kader. Wat een aanwinst!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links