CD-recensie

 

© Aart van der Wal, mei 2017

 

Ockgehem: Missa L'homme armé - Missa Quinti Toni

Beauty Farm: Bart Uvyn (countertenor), Adriaan de Koster en Hannes Wagner (tenor), Christoph Drescher en Martin Vögerl (bariton), Joachim Höchbauer (bas)

Fra Bernardo FB 1701743 • 63' •

Opname: juli 2015, mei 2016, Kartause Mauerbach, Wenen (Oostenrijk)

   

Afgezien van het feit dat ik ‘Beauty Farm' een nogal vreemde naam vind voor een groep zangers (met slechts zes leden kan nauwelijks van een koor worden gesproken) ben ik wel onder de indruk geraakt van hun zangkunst. Ze komen niet van heel ver: ze zongen in bekende ensembles als het Huelgas, Vox Luminis en Capilla Flamenca. Dat zegt ook iets over hun kennis van zaken op het gebied van de uitvoeringspraktijk van deze twee middeleeuwse missen. Wie een (nog) levendiger karakter wenselijk vindt moet wel bedenken dat deze muziek in de vijftiende eeuw ontstond, binnen de strikte kaders van de Franco-Vlaamse polyfonie, waarvan Johannes Ockeghem (ca. 1410-1497) een van de belangrijkste vertegenwoordigers was.

Wat zes stemmen wel en een gro(ot)er koor minder gemakkelijk kan realiseren is de differentiatie in de stemvoering. Het meer individualistische karakter van deze uitvoeringen pakt qua expressie in deze beide missen goed uit, zonder dat de luisteraar het gevoel krijgt dat over het coherente karakter ervan wordt heengewalst. De microfoons had wat mij betreft iets verder weg mogen staan om aldus bij te dragen aan een iets lichtere toets binnen het kleurrijke karakter van deze muziek. De kerkakoestiek (of de suggestie daarvan) is voor deze muziek uiteraard onmisbaar. De in het Oostenrijkse Mauerbach gemaakte opname laat ook wat dit betreft geen wens onvervuld.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links