CD & DVD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2019

 

Adam & Eva - Nieuwjaarsconcert 2019 van het Nederlands Blazers Ensemble

Mozart: Mis in c, KV 427 (Kyrie)
Adams: Fearful Symmetries
Groep: Caïn's Dream
Markovic: Disco Dzumbus
Monteverdi: Tu Se' Morta
Main: Van Adam voor Eva
Tsjaikovski: Romeo en Julia
De Vries/Mc Donald: Verknochtheid van het Bestaan
Trad.: Johnny Faa
Buurman: Man van de Wereld
Turk/Handman: Are You Lonesome Tonight
Fondse: Happiness
Trad.: Ares
Trad.: Wallom Green
Winchester: Dead or Alive
Forte: Misselijk
Little Richard: Good Golly, Miss Molly
Mozart: Mis in c, KV 427 (Kyrie)
Finale

Consensus Vocalis, ISH Dance Company, Gerson Main, Nellia en Dietmar Ehrentraut, Anne Appelo, Het Noorder Collectief, Wishful Singing, Bijlmer Steelband, Nederlands Blazers Ensemble
NBE Live NBECD045 • 70' • (cd + dvd)
Live-opname: 1 januari 2019, Grote Zaal, Concertgebouw, Amsterdam

 

Het is een jaarlijkse traditie, maar wel van het innoverende soort: het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) op 2 januari in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Dat is bepaald andere koek dan het traditionele Nieuwjaarsconcert vanuit Wenen en het net zo onvermijdelijke, maar o zo saaie skischansspringen vanuit Garmisch-Partenkirchen.

Het thema dit jaar van het Nieuwjaarsconcert van het NBE: Adam & Eva. Voor de een niet meer dan een sprookjesverhaal, voor de ander de eerste twee door God geschapen mensen. De betovering in de hof van Eden, de op de loer liggende verleiding en daarmee de dood. Voor het NBE vormde het de basis voor wat een net zo betoverende muzikale avond. Een avond ook waarin de verbroederingsgedachte een belangrijke rol speelde en ernst en luim elkaar in de vele kleurrijke scènes in hoog tempo afwisselden. De verbeeldingsvol ontworpen, flonkerend blauwe constructie die aan het begin van de voorstelling het podium merendeels in beslag nam, stond uiteraard symbool voor het uitspansel zoals dat in Genesis wordt beschreven en dat deed herinneren aan het oogverblindende fresco dat de grote Michelangelo rond 1511 speciaal voor de Sixtijnse Kapel in Rome ontwierp: de Creazione di Adamo, ofwel de Schepping van Adam.

Adam en Eva, een onderwerp waar natuurlijk muziek bij hoort en waar muziek in zit, te beginnen met het weergaloze Kyrie uit Mozarts onvoltooide Mis in c, KV 427 in de smaakvolle bewerking van Hans van der Heide. De fijnmazige stemvoering verdronk nog net niet in de massaliteit van het grote aantal koren dat voor deze bijzondere gelegenheid was aangetrokken. Indrukwekkend was het zeker, zoals dat ook gold voor Fearful Symmetries van John Adams in een arrangement van Julian Schneemann en meeslepend gedanst door Feadan McCall en Zino Schat van de ISH Dance Company.

Een sterke programmakeus en kleurrijke arrangementen in samenhang met veel instrumentale virtuositeit maken al sinds jaar en dag een sterk onderdeel uit van de Nieuwjaarsconcerten van het NBE. Maar ook de inzet van bijzondere, vaak oosterse instrumenten draagt sterk bij aan de vele verrassende effecten. Zoals in dit geval de kemençhe of kementsje (niet te verwarren met de Perzische kakancha), een snaarinstrument dat sterk verwant is aan de lier en met name in het noordoosten van Turkije populair is en in de doodstille zaal bloedmooi werd bespeeld door Emin Bostanci.

Zang en dans, ze zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden in het Nieuwjaarsconcert. Het was een aaneenschakeling van hoogtepunten, van het door Wishful Singing schitterend gezongen Are You Lonesome Tonight tot het zeer aanstekelijk swingende Dead or Alive van Shurwayne Winchester, verbeeldingsvol bewerkt door Bram Faber en wel heel spectaculair gespeeld door de Bijlmer Steelband. Dan was er Good Golly, Miss Molly van Little Richard, bewerkt door Willem van Merwijk en meesterlijk gedanst door Nellia en Dietmar Ehrentraut, een gepensioneerd maar uiterst kras Duits echtpaar dat de zaal volledig op zijn hand kreeg.

Aan het slot van dit caleidoscopische programma kwam Mozarts Kyrie en daarmee het diepblauwe uitspansel weer terug, alsof daardoor niet alleen een cirkel werd gesloten, maar ook naar een hoopvolle toekomst werd verwezen. Dat laatste gold niet in de laatste plaats ook voor het Nederlandse componeren: de pas dertienjarige Casper Groep bleek de meest veelbelovende die uit de door het NBE uitgeschreven traditionele compositiewedstrijd naar voren kwam. Zijn compositie Caïns Dream stak ver uit boven de uit ruim honderd deelnemers gekozen, bleke en weinig zeggende bijdragen van de drie andere jonge componisten: Misselijk van Ben Forte en Verknochtheid van het Bestaan van het duo Teun de Vries en Sijmen Mc Donald. Was er van al die overige deelnemers nu echt geen beter werk te vinden?

Zoals in vrijwel ieder programma dat bol staat van contrast, kleur en fleur waren er ook in dit Nieuwjaarsconcert enige minder geslaagde momenten. De saaie inleiding van Bart Schneemann had wat mij betreft beter geschrapt kunnen worden en het zouteloze Van Adam voor Eva van Gerson Main was de moeite niet waard. Zelfs het arrangement van Lionel Ziblat kon er niets aan verhelpen.

Dat album bevat zowel de dvd als de cd van het gehele concert. U zult zich misschien afvragen waarom, maar niet iedereen heeft of wil een dvd-speler. Het voordeel is bovendien dat de cd zich gemakkelijk laat rippen of in de auto laat afspelen. Beeld- en geluidskwaliteit zijn in de net zo bekende NBE-traditie: om door een ringetje te halen. Ik kreeg het album toegestuurd met een kaartje erbij: 'Met vriendelijke groet van alle blazers'. Leuk!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links