CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2021

Mozart: Pianoconcert nr. 25 in C, KV 503 - Rondo in a, KV 511 - Pianoconcert nr. 20 in d, KV 466

Jeremy Denk (piano), Saint Paul Chamber Orchestra o.l.v. de solist
Nonesuch 7559791687 • 71' • (2021)

   

Het mag misschien vreemd klinken, maar Jeremy Denks Mozart is er een van het theater. Althans wat deze beide pianoconcerten betreft. Het zijn met name de houtblazers (maar ook de strijkers doen soms mee) die als veelkleurige figuren uit Mozarts opera ten tonele verschijnen. In de pas, uit de pas, een kruidig accent hier, een saillante buiteling daar, zo komt het tenminste op mij over. Klopt het wat ik hier schrijf? In mijn oren klinkt het zo. Eigenzinnig? Ja. Karakteristiek? Ja, waarbij ik mij wel afvraag of daarmee de visie op deze muziek of de muziek zelf het best getekend is. Maar mind you, hier wordt geen ongemotiveerde willekeur aan de dag gelegd, er is wel degelijk serieus nagedacht over deze voorstelling met duidelijk revolutionaire trekken, een evenement dat 'anders dan anders' is. Beethoven is menigmaal zelfs bijna tastbaar dichtbij, de afstand tot Haydn sowieso groter dan ooit (bedenk daarbij wel dat KV 503 symfonische proporties heeft en dat in KV 466 de componist letterlijk de mineurdiepte is ingegaan). Mogelijk heeft ook meegespeeld dat Denk voor deze nieuwe opname de beschikking had over een kamerorkest dat hij naar zijn eigen hand kon zetten?

Natuurlijk rijst prompt de vraag of Denk met zijn zo persoonlijk getinte interpretatie ten aanzien van de partituur niet een nogal haakse bocht heeft gemaakt en daardoor weerstand oproept. Het kan zeker, maar ik heb veel bewondering voor zoveel inventie, alsof hij hiermee gelijk maar het stof van eeuwen wilde wegpoetsen. En Denk zou natuurlijk Denk niet zijn als hij ook de traditionele cadensen niet aan een eigen regiem onderwierp. Dat mag dan even wennen zijn, verfrissend is het wel, een voorbeeld overigens dat door veel meer pianisten gevolgd zou moeten worden. Het levert, mits goed gedaan, absoluut meerwaarde op temidden van zoveel andere opnamen. Het Rondo KV 511 fungeert als net zo avontuurlijke aanvulling. Het zal dus in dit licht bezien geen verrassing zijn dat Denk ook voor de (uitstekende!) toelichting zorgde.

Denk keurig gecatagoriseerd naast bijvoorbeeld Clara Haskil, Annie Fischer, Lili Kraus, Walter Gieseking, Murray Perahia, Leif Ove Andsnes of Alfred Brendel? Ik raad het niet aan om die benadering te kiezen. Denk vertegenwoordigt een andere belevingswereld, getuigt van andere inzichten ten aanzien van deze partituren (alleen al de ornamentatie!). Maar let wel: dat maakt een verkenning van dit saillante klankdocument tot in detail des te interessanter. Doen! En wie noten kan lezen, die pakt de partituur er uiteraard bij!

___________________
Klik hier voor het interview met Jeremy Denk.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links