![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2004
|
Mozart/Süßmayr/Flothuis: Requiem in d, KV 626. Joh. Chr. Bach: Introitus und Kyrie der Totenmesse. Marie-Noëlle de Callataÿ (sopraan), Annette Markert (alt), Robert Getchell (tenor), Peter Harvey (bas), De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven. Channel Classics CCS 18198 • 54' • Er is eigenlijk geen werk te bedenken dat zozeer ten prooi is gevallen aan allerhande reconstructies en bewerkingen als Mozarts grootse, maar helaas onvoltooid gebleven Requiem. Áls de componist het werk nog had kunnen voltooien had dit zonder enige twijfel de kroon gezet op Mozarts liturgische werk. Dat kan worden afgeleid van hetgeen aan ons als torso is achtergelaten. Vele generaties hebben de door Süßmayr voltooide versie tot de hunne gemaakt en velen zal het zelfs niet zijn opgevallen dat het Requiem postuum op de werkbank werd gelegd om er een 'goedlopend geheel' van te maken. Ditmaal was het onze Mozart-specialist Marius Flothuis die met de best wel ingewikkelde legpuzzel aan de slag is gegaan, maar men mag zich toch met recht de vraag stellen of dat een beter resultaat heeft opgeleverd. Flothuis is in ieder geval niet veel verder gekomen dan enige marginale aanpassingen die het merendeel van de liefhebbers waarschijnlijk niet eens zullen opvallen. De uitvoering onder Van Veldhoven is zo'n beetje middle of the road, gewoontjes eigenlijk, zonder solistische uitschieters of pregnante korale bijdragen. Het ingehouden discours in deze live-uitvoering (de opname werd gemaakt in de Tilburgse concertzaal) lijkt zich eerder op klankschoonheid dan op expressie te richten, wat ik een duidelijk gemis vind. Enthousiaster ben ik over de 'toegift', twee delen uit een door Johann Christian Bach nagelaten, eveneens onvoltooid gebleven Requiem dat vele spannende momenten kent en zelfs naar de 'nieuwe tijd' wijst. Een boeiende ervaring, mede dank zij het uitstekende pleidooi dat er hier voor wordt gehouden. De opname plaatst het koor niet in het beste perspectief, maar solisten en orkest staan er uitstekend op. Al met al resteert dus een nogal gemengde indruk. index |