CD-recensie
© Aart van der Wal, februari 2018
|
De Franse pianiste Célimène Daudet (Aix-en-Provence, 1977) speelt wonderschoon en idiomatisch, twee eigenschappen die voor iedere muziek essentieel zijn, maar in het bijzonder voor de préludes van Messiaen en Debussy, twee kleurentovenaars van het eerste uur. Daudet koos in dit programma voor lange melodische lijnen en ritmische accentuering binnen een tot in de puntjes uitgewerkt concept, waarin terughoudendheid bepaald geen dominante factor is. Ze weet de vrijkomende energie ook uitstekend te kanaliseren, bouwt spanningen met een uitstekend gevoel voor timing op en is haar spel dankzij een ideaal toucher net zo kleurrijk als de componisten het bedoeld moeten hebben. Daudet heeft de titels van deze miniaturen muzikaal magisch vertaald: centraal staan kleur, textuur, fonkeling en het spel van licht en schaduw. De variëteit aan timbre, dynamiek en resonantie (daar hoort ook het geraffineerde pedaalgebruik bij) is bij Daudet van hoog gehalte. Dat geldt tevens voor haar perceptie van de vorm waarin deze stukken zijn gegoten. Ik heb geboeid naar dit uitstekend opgenomen recital geluisterd. Daudet zorgde zelf voor de toelichting in het boekje. Dat zouden meer musici moeten doen. index |
|