CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juni 2018

 

Mendelssohn: Ein Sommernachtstraum op. 61 (sel.)

(Fanny) Mendelssohn: Die Mainacht op. 9 nr. 6 - Ferne op. 9 nr. 2 - Gondellied op. 1 nr. 6 (orkestratie door Balogh Sándo)

Anna Lucia Richter (sopraan), Barbara Kozelj (alt), Pro Musica Nyíregyháza, Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer
Channel Classics CC SA 37418 • 57' • (sacd)
Opname: januari 2015, Palace of Arts, Boedapest

Vanaf 20 juni a.s. in de winkel

 

Wel of niet merkwaardig dat Mendelssohns ‘Sommernachtstraum' slechts zelden compleet wordt uitgevoerd. Niet alleen in de studio, maar ook op het concertplatform. Alleen in het theater is daarvan soms sprake, maar dan uiteraard in de complete 'Ausstattung'.
Ook deze sacd biedt niet de volledige versie (de keus is daarbij altijd arbitrair), maar wat er wel is, is van meer dan uitstekend gehalte. Het is ook in slechts auditief opzicht een kleurrijk spektakel dat door het orkest, de beide solisten en het koor het volle pond krijgt. Het gehele ensemble weet bovendien de sprookjessfeer uitstekend op te roepen en daar is het de componist uiteindelijk om begonnen. Bovendien: als het om ritmische precisie en dynamische nuancering gaat kun je Fischer wel om een boodschap sturen. Afgaande op de cover had hij er ook echt zin in.

Goede wijn behoeft trouwens geen krans en dat geldt zeker voor dit door Mendelssohn op zeldzaam verbeeldingsvolle wijze op muziek gezette sprookje. De een zal beide misschien ietwat naïef vinden, maar wie dit unieke mengsel van tekst en muziek niet prachtig vindt wordt misschien wel al te zeer door nuchterheid in beslag genomen.

Belangrijk is ook de opname, want dat is immers het medium dat dit kleurenspel zo goed mogelijk bij u voor het voetlicht moet brengen. Hein Dekker en Jared Sacks hebben er, daar in het toen ongetwijfeld koude Boedapest, weer het beste van weten te maken, een luisterfeest dat nog een extra dimensie krijgt als u over een surround-opstelling beschikt. Daar hoeft niet per se een subwoofer bij, maar die levert wel een extra akoestische ‘touch' die het toch al imposante klankbeeld nog eens extra reliëf geeft.

Fanny Mendelssohns drie voor orkest gezette liederen (op teksten van Hölty, Tieck en Geibel) vormen een welkome aanvulling. De uitvoering is eveneens top, terwijl we deze liederen helaas maar zelden horen.
In het cd-boekje zijn alle gezongen Duitse teksten met de Engelse vertaling opgenomen. Wie de liederen van Fanny Mendelssohn heeft georkestreerd (het is Balogh Sándo) wordt echter nergens vermeld, wat een behoorlijke omissie mag heten.

Het album ligt pas vanaf 20 juni a.s. in de winkel, dus nog even geduld. Maar u weet het: geduld is een schone zaak. Zoals deze muziek dat ook is…


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links