CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2017

 

Mendelssohn: A Midsummer Night's Dream (in het Engels gesproken en gezongen)

Ceri-lyn Cissone, Alexander Knox, Frankle Wakefield (acteurs), Monteverdi Choir, London Symphony Orchestra o.l.v. John Eliot Gardiner

LSO Live LSO0795 • 55' • (sacd + Blu-ray)

Live-opname: 16 februari 2016, Barbican, Londen

   

Deze uitgave is tweëerlei: een sacd én een Blu-ray schijf. De laatste heeft als accolade 'Pure Audio' meegekregen. Of anders gezegd dts-hd Master Audio. Het effect daarvan is goed waarneembaar, zij het wel met de kanttekening dat veel Blu-ray spelers grossieren in plastic onderdelen en matige D/A-converters. Het is dus maar de vraag of u de verworvenheden van deze 'pure audio' (meer definitie, grotere transparantie, ruimere akoestiek) er daadwerkelijk uit zult halen. Maar op uw luisterplek is er nog een andere, niet te beïnvloeden factor: de ongelukkige akoestiek van het Londense Barbican. Daar is door de jaren heen eindeloos aan gesleuteld, maar dat heeft slechts een beetje geholpen. Met name in de forti en nog meer in de fortissimi loopt de klank dicht, wordt het compact en wordt de ruimte gemist. Maar vergeleken met de Royal Festival Hall, in akoestisch maar ook in visueel opzicht een waar gedrocht, valt Barbiban nog alleszins mee. Dat er op deze sacd en de (nog kritischer) Blu-ray schijf weinig van te merken is verwondert mij zeer, al weet ik wel van zeer nabij dat vrijwel iedere Barbican-opname achteraf wordt 'opgeleukt' om toch nog een acceptabel resultaat te krijgen. Dat zal hier ongetwijfeld ook zijn gebeurd. Maar toch, dan is het knap gedaan en is het resultaat best 'ophoorbarend'.

Gardiner heeft zich de laatste jaren veel met Mendelssohn beziggehouden en dat is ook duidelijk te merken aan deze nieuwe uitgave. Zo dirigeerde hij in Londen het LSO in de vijf symfonieën; en met groot succes, als ik de kritieken mag geloven. Evenals in de symfonieën profiteert ook deze Engelse versie (er wordt uitsluitend in het Engels gesproken en gezongen) van Mendelssohns Duits georiënteerde 'Midzomernachtsdroom' van een stevige 'punch', met krachtig aangezette pauken en een dito baslijn. De Romantiek rammelt al behoorlijk aan de poorten. Het klinkt muzikaal meer dan voortreffelijk, met pregnante blazers en kruidige strijkers. Het is een sprookje dat onder de handen van Gardiner inderdaad betoverend wordt en zich daardoor prima in de ruimhartige discografie die het werk aankleeft, zal weten te handhaven. Gardiner is en blijft een 'master of orchestral colour' die bij voorkeur voor een positief gestemde no-nonsense benadering kiest. Zwelgen is er bij hem niet bij, maar van een 'stiff underlip' is evenmin sprake. Het levert een overtuigende mix op die in dit kleurrijke opus op iedere bladzijde van deze fenomenale partituur present is. Dat mag in een feëriek werk als dit zelfs een absolute pre worden genoemd. De acteurprestaties kan ik in visueel opzicht uiteraard niet beoordelen, maar overtuigend klinkt het wel, zoals ook de solistische en tutti-bijdragen van het Monteverdi Choir van de vereiste verbeelding getuigen. Bovendien is het gelukkig wel een sprookjesachtig geheel, maar geen 'kinderachtig' discours geworden, een valkuil die menige uitgave helaas ontsiert. Dat het niet de complete uitvoering van het werk is doet aan de aantrekkelijkheid ervan niets af (dat is eerder regel dan uitzondering). Dankzij effectief knip- en plakwerk is de akoestiek niet gedegradeerd tot een zure spelbreker.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links