CD-recensie

 

© Aart van der Wal, augustus 2020

Thomas Meadowcroft - Percussion Works

Meadowcroft: The Great Knot (voor drie slagwerkers) (2011) - Cradles (voor twee slagwerkers en elektrische Wurlitzer-piano) (2013) - Plain Moving Landfill (voor slagwerker) (2003) - Home Organs (voor zes slagwerkers) (2000)

Speak Percussion: John Arcaro, Laura Holian, Leah Scholes, Matthew Horsley, Thomas Meadowcroft, Matthias Schack-Arnott, Peter Neville, Eugene Ughetti (slagwerk)
Mode • 55' •
Opname: 19 januari 2012, Electric Dreams Studio, Melbourne (The Great Knot); 16 april 2011, Iwaki Auditorium, ABC Southbank Centre, Melbourne (Home Organs, Plain Moving Landfill); 16 maart 2013, MaerzMusik, Haus der Berliner Festspiele, Berlijn (Cradles)

   

Het door Eugene Ughetti opgerichte slagwerkensemble ‘Speak Percussion' (waarvan hij tevens de artistiek leider is) houdt wel ingewikkelde en ambitieuze projecten, onverschillig of hij eraan kan bijdragen als componist, slagwerker, dirigent, projectleider of producer. Grote namen werkten met hem samen, waaronder Pierre Boulez, Steve Reich, John Zorn en Liza Lim. Geen wonder dus dat ‘Speak Percussion' in de media het stempel ‘virtuoos en avontuurlijk' opgedrukt kreeg.

Op dit album drie werken van de Australische componist Thomas Meadowcroft, schepper van niet alleen werken voor percussie, maar ook van kamermuziek en orkest- en theaterstukken. De nieuwe media zijn hem net zo vertrouwd, zoals dat ook geldt voor bijvoorbeeld onze Michel van der Aa. U kunt er op de website van Meadowcroft meer over lezen (klik hier).

Thomas Meadowcroft temidden van een enorme batterij slagwerk in de Salle communale de Plainpalais, Genève (foto 2018 © Nicolas Masson) (klik hier voor een grotere afbeelding)

Percussie is niet alleen een kwestie van ritmiek, maar ook van toonhoogte en zelfs harmonie. Dan is er het type instrument of instrumenten dat in het het strijdperk wordt gebracht. Zo ontstaat een rijk scala aan mogelijkheden waarmee de componist creatief kan manipuleren en dat tot intrigerende, betoverende resultaten kan leiden. Ook in het domein van het slagwerk voert de inventie uiteraard de boventoon, met mede als belangrijke componenten contrast en afwisseling.

Intellectueel manipuleren, het is een belangrijk attribuut voor slagwerkcomposities en daar maken deze vier werken geen uitzondering op, wel of niet aangevuld met nog andere instrumenten of tape (in ‘Cradles' komt er nog een elektrische Wurlitzer-piano aan te pas).

Ook ‘bijmengen' kan tot interessante effecten leiden door aan de slagwerker(s) een wel of niet (deels) vrije partij toe te kennen met als basis (het is slechts een voorbeeld) een reeds eerder op band vastgelegd ‘sonisch veld' of door middel van computermanipulatie. Ook voor het slagwerk geldt dat de mogelijkheden van de aleatoriek uiteraard onuitputtelijk zijn en het aldus ongebreideld experimenteren tussen punten en lijnen op zich al een zeer geschikt antidotum kan vormen tegen iedere andere vastgelegde, feitelijk definitief gefixeerde vorm.

Het uitvoeringsniveau zoals dat op dit album wordt gedemonstreerd laat zich het beste vergelijken met dat van Les Percussions de Strasbourg of dichter bij huis Slagwerk Den Haag. De opname is zo helder als glas en laat de grote verscheidenheid aan magnifieke klankkleuren volmaakt tot hun recht komen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links