CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2022 |
Luca Marenzio (ca. 1553-1599) groeide op in een nabij Brescia gelegen dorpje waar hij naar alle waarschijnlijkheid ook zijn eerste muzieklessen ontving. Hij maakte als componist vooral naam met op zowel kerkelijke als seculiere teksten gestoelde madrigalen. Dat ze gelukkig niet aan de discografische aandacht zijn ontsnapt danken we in de eerste plaats aan het Concerto Italiano dat voor het label Opus 111 Marenzio's vierstemmige madrigalen uit Boek I (1585) opnam (het album verscheen in 1994) en daarvoor alom waardering oogstte. Maar laten we daarbij evenmin La Venexiana vergeten dat op het label Glossa met Marenzio's madrigalen evenzeer de aandacht naar zich trok met zorgvuldig gestileerde vertolkingen. Niet minder goed verzorgd en net zo boeiend is er La Compagnia del Madrigale, een - zoals de naam al zegt - in madrigalen gespecialiseerd ensemble, dat eveneens voor het label Glossa, in 2013 veel eer inlegde met de eveneens uit Boek I (1580) stammende, vijfstemmige madrigalen, in 2015 gevolgd door de zesstemmige madrigalen uit Boek V (1591). Een in alle denkbare opzichten superieur vocaal ensemble, opgericht in 2008, bestaande uit zes zangers (twee sopranen, alt, twee tenoren en bas), waarvan er drie afkomstig zijn van La Venexiana en Concerto Italiano: Rossana Bertini (sopraan), Giuseppe Maletto (tenor) en Daniele Carnovich (bas). Een excellent gezelschap dus dat in dit zo bijzondere repertoire zoveel kennis en ervaring heeft opgedaan dat, gevoegd bij de vocale kwaliteiten, dit wel moest uitmonden in een van de hoogtepunten van deze zo fascinerende kunstvorm. Bovendien laat de opname werkelijk geen wens onvervuld. Wel jammer dat de gezongen teksten van deze seculiere madrigalen alleen in het (oorspronkelijke) Italiaans zijn afgedrukt. Deze heruitgave had zeker beter verdiend. index |
|