CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2020 |
Volgens zijn tijdgenoten was de Spaanse violist en componist Joan Manén (1883-1971) een wonderkind. Zijn miraculeuze spel bracht hem in januari1895 als elfjarige zelfs in Carnegie Hall, waar hij niet veel later nog twee concerten zou geven. In 1898 vestigde hij zich in Berlijn met het voornemen om zijn muzikale horizon aanzienlijk te verbreden, daarbij geholpen door de hoog opgeleide en zeer belezen Otto Goldsmith. In 1904 maakte Manén zijn debuut aan de 'Hochschule', een belangrijke stap op weg naar Europese erkenning. Hij werd door de meest vooraanstaande concertzalen, orkesten en ensembles uitgenodigd en ondernam uitgebreide tournees door heel Europa en Amerika. Zijn spel werd alom geprezen en hij werd door menige muziekcriticus zelfs gebrandmerkt als de waardige opvolger van die andere grote vioolvirtuoos uit zijn thuisland Spanje: Pablo de Sarasate (1844-1908). Maar zelf vond hij het componeren zijn echte roeping, wat hij een leven lang ook heeft gedaan. Zijn 'werklijst' liegt er dan ook niet om, met onder meer zeven opera's, een groot aantal symfonieën, balletten, soloconcerten voor verschillende instrumenten, allerhande kamermuziek, vocale en solostukken. Zijn orkestwerken stonden regelmatig op de lessenaars van toporkesten as de Wiener en Berliner Philharmoniker, het Concertgebouworkest. En daar pasten uiteraard topdirigenten bij: Felix Weingartner, Willem Mengelberg en in Amerika Fritz Reiner. Het Spaanse label la mà de guido (zonder hoofdletters) heeft in samenwerking met Joan Manén Associaciò, het Teatre-Auditoì en het Institut Català de les Empreses Culturals over het oeuvre van Manén ontfermd, waarvan ook dit nieuwe album getuigenis aflegt. Het is geheel gewijd aan de werken voor zangstem en piano waarvan het belang groter is dan de verhoudingsgewijs bescheiden plaats die zij in het gehele oeuvre van Manén innemen. Het is muziek die zowel de typisch Spaanse muzikale folklore als opera-achtige elementen in zich verenigt, zoals in de 'Tres cançons'. De beide vocalisten en de pianist zijn voor dit programma duidelijk met zorg uitgekozen en bieden aldus een fraaie staalkaart van Manéns compositorische kwaliteiten in dit liedgenre. De opname is kristalhelder zonder dat aan warmte en gloed hoeft te worden ingeleverd. Een zowel bijzondere als fraaie productie! index |
|