![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2004 |
Loewe: Liederen en Balladen (deel 2)Wirkung in die Ferne op. 59 nr. 1 - Maria und das Milchmädchen op. 36 nr. 1 - Moosröslein op. 37 nr. 2 - Die Mutter an die Wiege - Die Muttergottesbild im Teiche op. 37 nr. 1 - Die Gottesmauer op. 140 - Der Traum der Witwe op. 142 - Spirito santo op. 143 - Mein Geist ist trüb op. 5 nr. 5 - Die Sonne der Schlaflosen op. 13 nr. 6 - Die Braut von Corinth op. 29. Iris Vermillion (mezzosopraan), Cord Garben (piano). CPO 999 318-2 • 75' • Ik had deze mezzo nog nooit gehoord en had eigenlijk geen al te hooggespannen verwachtingen. Maar dat bleek niet terecht, want zij weet technisch en interpretatief van wanten. Zeker in het veeleisende lieder-repertoire worden kleine oneffenheden en slordige fraseringen snel een irritante factor en vergaat alras het luisterplezier. Vermillion demonstreert een natuurlijke voordracht en ze doet dat door een soepele dictie en door op het juiste moment de rustpunten te kiezen. Feilloos worden de fraseringsbogen getrokken en ze hoeft de dynamische voorschriften niet aan haar stemmiddelen aan te passen. Van haar legato-stijl gaat een behaaglijke rust uit. Een hoogtepunt is Die Gottesmauer: dankzij haar goed gecontroleerde ademtechniek bereikt ze ook in de wervelende passages toch een volmaakte dictie. Ook zonder tekstboekje kunnen de teksten moeiteloos worden gevolgd. Ze gebruikt voor de stemkleuring verschillende lagen en doet dat op een zo vanzelfsprekende manier dat pas na enige malen beluisteren opvalt hoe rijk geschakeerd daarvan de uitwerking is. Er is sporadisch een onzeker moment maar ik vind dit bij dit moois van geen belang. Garben begeleidt vakkundig, maar behandelt accoordreeksen vrij eenvormig. Muzikale fantasie is niet zijn fort. Degelijk en betrouwbaar zijn in dit geval de meest in het oor springende eigenschappen index |