CD-recensie

 

© Aart van der Wal, april 2017

 

Ljapoenov: 12 Études d'exécution transcendante op. 11

Vincenzo Maltempo (piano)

Piano Classics PCL0124 • 78' •

Opname: december 2016, Westvestkerk, Schiedam

 

De naam Sergei Ljapoenov zal zeker niet op ieders lippen liggen. Hij werd geboren in 1859 in het Russische Jaroslavl en overleed in Parijs in 1924. Hoewel hij veel pianowerken schreef (maar ook symfonieën, pianoconcerten en een vioolconcert), zijn de aan Franz Liszt opgedragen 12 Transcendente Studies op. 11 het meest bekend geworden. Daarmee kan Ljapoenov gelijk het stempel van de ‘Russische Liszt' worden opgedrukt. Hij bekende eens ‘volkomen aan Liszt verslingerd te zijn geraakt', maar werd door zijn collega en landgenoot Balakirev - enigzins belerend - op het hart gedrukt toch vooral zijn eigen stijl te volgen, waarbij het de pianistische enclaves van Liszt dan maar als ‘vehikel' moest gebruiken. In zijn opus 11 is dat deels ook gelukt, want ondanks de bijna adembenemende lisztiaanse virtuositeit waait er vaak wel degelijk een Russische bries door deze stukken. Zij het dat de sterkte van die bries nogal wisselend is en dat het soms meer lijkt op een heuse pastiche dan op een oorspronkelijke compositie.

De Italiaanse pianist Vincenzo Maltempo (1985) pakt deze muziek met veel virtuoos aplomb aan, maar gelukkig laat hij ook de vaak smeltende lyriek voldoende de vrije teugel. Dat de vele toonladders en gebroken akkoorden in zijn vertolking niet dominant schitteren getuigt van een intelligent uitgezet parcours. Dit is pianistiek in de klasse van een Lazar Berman, afwisselend intiem, heroïsch, uitbundig en contemplatief. Dat het herhaaldelijk botst tussen melodie, harmonie en ritme is inherent aan deze muziek (zoals in nr. 4, Térek) en geeft haar ook de nodige spanning mee. Een Russische componist die verklaarde verslaafd te zijn aan Liszt en voor zijn grote voorbeeld zelfs een muzikaal epigraaf heeft opgericht. Luister maar naar 'Elégie en mémoire de François Liszt'. 'Liszter' kan het echt niet. De Tweede Hongaarse rapsodie doet zich in zijn Russisch gewaad in vol ornaat gelden... Peter Arts heeft in de Westvestkerk in Schiedam de Steinway D magnifiek vastgelegd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links