CD-recensie

 

© Aart van der Wal, mei 2017

 

Life, Love & Afterlife - A Liszt recital

Liszt: Hongaarse rapsodie nr. 18 S 244 nr. 18 - Twee Csárdás S 225 - Les jeux d'eaux á la Villa d'Este (uit Années de pèlerinage III: Italie) S 163 nr. 4 - Concertparafrase naar Verdi's Rigoletto S 434 - Venezia e Napoli: 1. Gondoliera; 2. Canzone; 3. Tarantella (uit Années de pèlerinage II: Italie) S 162 - Liebestraum nr. 3 (Notturno) S 541

Schubert/Liszt: Valse Caprice nr. 6 (uit Soirées de Vienne) S 427 - Erlkönig S 558 nr. 4

Mozart/Liszt: Confutatis maledictis & Lacrimosa (uit Requiem KV 626) S 550

Wagner/Liszt: Fantasie naar motieven uit Wagners Rienzi S 439 - Isoldes Liebestod (uit Wagners Tristan und Isolde) S 447

Dejan Lazic (piano)

Onyx Classics 4179 • 79' •

Opname: september 2016, Markus-Sittikus-Saal, Hohenems (Oostenrijk)

   

Het mag, prediking voor eigen parochie: “Dejan Lazic's fantastic Liszt recital has been released in April. A fascinating portrait of Liszt as composer, arranger and restless traveller. A must for all lovers of great piano playing, and who wish to explore the wonders of Liszt's music."  Aldus Onyx Classics op de website van de pianist. Lazic maakte geruime tijd geleden de overstap van Channel Classics (het label dat altijd goed voor hem heeft gezorgd) naar Onyx.

Hij speelde de op deze cd vastgelegde stukken ook elders en met groot succes, zoals op het Menuhin Muziekfestival in het mondaine Zwitserse Gstaad in juli van het vorig jaar. Dat positieve beeld kan met een gerust hart worden doorgetrokken naar deze cd. Wat deze uitgave extra aantrekkelijk maakt is de grote verscheidenheid aan pianostukken, wat ook wel enigszins uit de titel blijkt: ‘Life, Love & Afterlife'.

Lazic is niet in de (inmiddels overbekende) valkuil getrapt door de pianomuziek van Liszt vooral in virtuoze kaders te plaatsen. Zijn spel is (gelukkig!) ver verwijderd van dat aloude beeld van de virtuoos die met zijn gezwollen retoriek, zijn puur dramatische zelfexpressie, het daaraan inherente overvloedige pedaalgebruik en de gekunstelde fraseringen ‘zijn' Liszt presenteerde en zo ongeveer als 'enige waarheid' verkondigde. Bij Lazic vinden we juist het tegendeel, hij definieert de frases en dynamische contouren juist scherp, de articulatie is in evenwicht met het constructieve betoog en in plaats van uiterlijk vertoon en pianistiek klatergoud worden we getrakteerd op een fijnzinnige en facetrijke benadering met de virtuositeit op het tweede of misschien zelfs wel derde plan. Ook de vele, bij Liszt onvermijdelijke, toonladders en arpeggio's zijn fundamenteel ingebed in een welsprekende retoriek. De tempi worden niet in beton gegoten maar zijn soepel en afhankelijk gemaakt van het melodische en harmonische parcours. Daardoor kan de muziek ook echt zingen, epateren (in de positieve betekenis van het woord!), betoveren en veroveren. Waarmee gelijk ook duidelijk is dat binnen deze fraai aangebrachte contrasten Lazic' technische vocabulaire staat als een huis.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links