CD-recensie

 

© Aart van der Wal, april 2017

 

Fritz Kreisler - The Complete Original Works for Violin and Piano

Tempo di Minuette in the Style of Pugnani - Andantino in the Style of Martini - Scherzo in the Style of Dittersdorf - Gypsy Caprice - Aucassin and Nicolette - Allegretto in the Style of Boccherini - Preghiera in the Style of Martini - Tambourin Chinois op. 3 - Allegretto in the Style of Porpora - La Precieuse in the Style of Couperin - Sicilienne and Rigaudon in the Style of Francoeur - Caprice Viennois op. 2 - Marche miniature viennoise - Menuett in the Style of Porpora - Berceuse romantique op. 9 - La Gitana - Schön Rosmarin - Episode - Liebesleid - Liebesfreud - Viennese Rhapsodic-Fantasietta - Chanson Louis XIII et Pavane in the Style of Couperin - A Song - La Chasse in the Style of Cartier - Rondino on a Theme by Beethoven - Malaguena - Romance - Cavatina - Sheperd's Madrigal - Polichinelle - Toy-Soldiers March - Aubade Provencale in the Style of Couperin - Syncopation - Grave in the Style of W. F. Bach - Präludium & Allegro in the Style of Pugnani

Kees Hulsmann (viool), Marian Bolt (piano)

Challenge Classics CC 72749 • 2.10' • (2 cd's)

Opname: lente 2015, Koepelkerk, Renswoude

   

Het is goed dat het volwaardige werk van Fritz Kreisler (1875-1962) in net zulke volwaardige uitvoeringen en opname op twee cd's is samengebracht. Daarmee worden deze miniautren tevens uit dat 'encore-sfeertje' gehaald waarin ze al sinds hun ontstaan gevangen zitten. Niet in de laatste plaats door toeoden van Kreisler zelf, die ze graag op het podium als encore uitvoerde. Hij schiep als het ware zelf die onuitroeibare traditie.

De gevierde violist Fritz Kreisler. De toegift moest nog komen... Royal Abert Hall, Londen, februari 1932

Een aantal van deze miniaturen is in de loop der tijd zeer bekend geworden, dankzij de vele violisten die ze op het programma zetten. Ik noem bijvoorbeeld 'Liebesleid', 'Liebesfreud', 'Tambourin Chinois', 'Caprice Viennois', 'La Gitana' en 'Schön Rosmarin'. Maar een feit is dat ze het eensgezind niet verder hebben gebracht dan om als kleurrijke toegift te dienen.

Verzameld op twee cd's kan er nu in volle teugen worden genoten van deze kostelijke juweeltjes. En te meer omdat Kees Hulsmann er veel van weet te maken. Een aantal van deze stukken zal hij als concertmeester van onder meer het Radio Filharmonisch, Rotterdams Philharmonisch en Residentie Orkest zeker vaak genoeg hebben gehoord, maar ditmaal kon hij er zelf mee aan de slag. Hij speelt deze muziek met veel schwung en verbeelding, met soms een niet onaardig portamento (wat deze stukken uitstekend past!) Hij moet ook naar de opnamen van Kreisler zelf hebben geluisterd, want ik herken in Hulsmanns kijk op deze muziek meerdere 'trekjes' die typisch des Kreislers zijn. Of het is puur toeval natuurlijk (met de kanttekening dat zekerheden in de muziek niet of nauwelijks bestaan).

De rol van de pianiste is door Kreisler niet al te uitbundig neergepend: het is de violist die moet zorgen voor de spirituele glans, de pianiste mag zich beperken tot het aanbrengen van de grondverflagen. Al mag ze soms bijna wulps even het voortouw nemen, uit de band springen. Net als Chopin richtte Kreisler zich op 'zijn' hoofdinstrument. En dat deed hij zeker niet onaardig.

Challenge Classics heeft met deze waardevolle uitgave behoorlijk uitgepakt en voor een waardige Kreisler-monument gezorgd. Allemachtig, het werd tijd!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links