CD-recensie
© Aart van der Wal, april 2024 |
Bijzonder, perifeer repertoire blijft boeien en als het dan ook nog buitengewoon muzikaal en met groot technisch raffinement wordt uitgevoerd is het 'feest' zo ongeveer wel compleet. Deze nieuwe aanwinst (voor de celliste tevens haar debuutalbum) van het Nederlandse muzieklabel TRPTK is zo'n feest. Wat daarbij zeker ook helpt is de uitstekende toelichting op deze vijf werken, van de hand van Hans Erblich, tevens de 'editor'. De indruk die deze uitvoeringen op mij maken is die van twee musici die zich echt in de ontstaansgeschiedenis van deze muziek hebben verdiept en hun schitterend klinkende instrumenten (lage sonoriteit, helder midden, fonkelend hoog) in termen van expressiviteit als het ware de vrije teugel hebben gegeven, daarbij echter eendrachtig musicerend, rijk aan contrast en als twee gelijkgestemde zielen. Dit zijn twee vertolkers die - het klinkt misschien voor de hand liggend - de muziek voor zich laten spreken, zonder enige overdrijving en juist daardoor is het eindresultaat des te indrukwekkender. Bevlogen maar beheerst, zou ik eraan toe willen voegen, waardoor er bijna als vanzelfsprekend ruimte ontstaat voor betoverende nuances, in een sprankelend en spiritueel discours, in een fraaie mengeling van panache en subtiel raffinement. Muziek die aldus echt tot léven wordt gebracht, zich daardoor verhalend kan manifesteren en aldus boeiende vergezichten biedt. De opname is opnieuw een klasse apart, zowel in stereo als in 'surround'. Magnifiek hoe de instrumentale kleuren door Brendon Heinst zijn 'gevangen' in de bekende Westvestkerk in Schiedam. De conclusie kan niet anders zijn dan die van een bijzonder fraai gestileerd recital door deze twee Nederlandse musici. index |
|