Monteverdi: L'Orfeo (1607)

Rossi: L'Orfeo (1647)

Sartorio: L'Orfeo (1672)

Philippe Jaroussky (countertenor, Orfeo), Emöke Baráthi (sopraan, Euridice), Coro della Radiotelevisione svizzera, I Barocchisi o.l.v. Diego Fasolis

Erato 0190295851903 • 64' •

Opname: september 2016, Auditorio Stelio Molo della RSI, Lugano

Het mythische verhaal van Orpheus en Eurydice is een onuitputtelijke inspiratiebron geweest voor een groot aantal kunstenaars. Op muzikaal gebied van Monteverdi tot Gluck, van Liszt tot Stravinsky, van Telemann tot Offenbach, van Schütz tot Lully. Of van recenter datum Henze, Glass, Birtwistle en Dove.

Deze nieuwe Erato-cd draagt als titel 'La storia di Orfeo', de geschiedenis van Orpheus, bezien vanuit het muzikale perspectief van de zestiende en deels ook zeventiende eeuw. Centraal staan de drie componisten Claudio Monteverdi (1567-1643), Luigi Rossi (ca. 1597-1653) en Antonio Sartorio (1630-1680) die gedrieën een opera aan het Orpheus-thema hebben gewijd. Monteverdi in 1607 (Mantua), Rossi in 1647 (Parijs) en Sartorio in 1672 (Venetië). Het ligt voor de hand om Monteverdi de beste papieren toe te wijzen, maar dat neemt niet weg dat zowel Rossi als Sartorio in dit genre eveneens grootmeesters waren. Wat deze uitgave extra aantrekkelijk maakt is - afgezien van de gedemonstreerde exemplarische zangkunst en instrumentale begeleiding - het afwisselende programma. En dan vooral door de wijze waarop deze drie componisten het Orpheus-fenomeen hebben 'ingevuld'. Anderzijds kleeft er uiteraard een bezwaar aan iedere selectie op dit gebied: het is immers onvermijdelijk dat het 'doorgecomponeerde' muziekdramatische karakter van deze drie opera's het moet afleggen tegen deze onherroepelijk gefragmenteerde aanpak. Maar let wel: dat is ook het enige dat er tegenin valt te brengen, want Jaroussky haalt zowel vocaal als interpretatief als Orfeo opnieuw het beste uit zichzelf en heeft bovendien in de sopraan Emöke Baráth als Euridice een partner van groot formaat. Dan is er het op gecultiveerde leest geschoeide koor van de Zwitserse omroep dat zich in deze muziek sterk profileert en aldus fors bijdraagt aan de gevarieerde fleur en kleur. Niet minder fraai zijn de instrumentale bijdragen van het I Barocchisti ensemble dat wordt geleid door de in dit repertoire gepokte en gemazelde Diego Fasolis. De opname is een lust voor het oor. In het keurig verzorgde boekje vindt u naast een inleiding door Jaroussky en een heldere toelichting op de mythe van Orpheus alle gezongen teksten naast het oorspronkelijke Italiaans in het Frans, Duits en Engels. Wel pech voor de 'rippers': de metadata ontbreken helaas. Huiswerk dus.

Op maandag 20 maart a.s. is 'La storia di Orfeo' te horen in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. U hoort dan dezelfde bezetting, met uitzondering van de sopraanpartij, die dan zal worden vertolkt door Amanda Forsythe. U moet wel door de titelaankondiging heen prikken: 'Philippe Jaroussky ontrafelt de mythe van Orpheus'. Want die slaat kortweg gezegd werkelijk nergens op. Er valt immers niets te 'ontrafelen'. Integendeel, het zou juist de expressieve kracht aan deze in schitterende muziek gegoten mythe ontnemen...