CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juni 2019

 

St. George Quintet - Bohemia Express

Janácek: Suite voor strijkers

Dvorák: Strijkkwintet nr. 2 in G, op. 77

Suk: Medidatie over St. Weceslas op. 35a (Svatý Václave) op. 35

St. George Quintet: Liesbeth Baelus en Kaja Nowak (viool), Diede Verpoest (altviool), Wouter Vercruysse (cello), Bram Decroix (contrabas)
St. George Quintet SGQ • 59' •

www.stgeorgequintet.com

 

Het is meer dan welkom: een album dat tenminste deels minder bekend repertoire onder de aandacht brengt. In dit geval Leos Janáceks Suite voor strijkers uit 1877 en Josef Suks Meditatie op het Oud-Tsjechische koraal ‘St. Wenceslas' ('Svatý Václave') op. 35
uit 1914. Ertussen geklemd: Dvoráks bekende Tweede strijkkwintet op. 77 uit 1875.

Ik besprak al eens eerder een cd, getiteld 'British Legends', van dit Belgische ensemble, met werk van Kelly, Vaughan Williams, Elgar, Bliss en Lennon/McCartney op het Belgische label Pavane (klik hier). Het bruisende en energieke, maar zeker ook lyrische karakter van de uitvoeringen was evident, maar het was net niet fijngeslepen genoeg. Een ander bezwaar was de nogal prominent opgenomen contrabas. Meer dan een prettige bijkomstigheid was echter het interessante programma dat zich ver van het alledaagse bewoog. Kortom, een album met plussen en minnen. Met dit tweede album is dat beeld gelukkig gekanteld.

Het is niet Pavane die deze nieuwe cd heeft geproduceerd en uitgebracht, maar blijkbaar is dat geheel in eigen beheer gebeurd. Ongetwijfeld vooral dankzij een groot aantal sponsors, want ze worden op de binnenzijde van de cover met name genoemd. Rachel Smith van Ophelia Productions tekende voor de opname, de editing en de mastering; en dat heeft ze voortreffelijk gedaan.

Op de cover wordt tevens melding gemaakt van de videoproductie ‘The making of Bohemia Express' en de concertfilm ‘Bohemia Express', beide geregisseerd door Lars Konings. Deze producties maken geen deel uit van het hier besproken album (u vindt er wel een en ander van op YouTube), maar misschien is het wel aardig om te weten dat de vijf leden van het ensemble, Liesbeth Baelus, Kaja Nowak, Diede Verpoest, Wouter Vercruysse en Bram Decroix, in juni 2017 een treinreis maakten door Tsjechië met als voornaamste doel zoveel mogelijk mensen te ontmoeten die hen iets konden vertellen over het Tjsechische culturele erfgoed. Bovendien wilden ze de treinreis maken met de 'Dvorák Expres' die Praag met Brno verbindt, de twee steden waar respectievelijk Dvorák en Janácek hadden gewoond en gewerkt. U ziet het ongetwijfeld al voor u: vijf reizende jongelui, frank en vrij volop babbelend met jan en alleman, maar ook dansend en zingend, en natuurlijk genietend van de wijnen die in Moravië overvloedig worden geschonken. Tussen de bedrijven door waren er echter ook serieuzer bezigheden, zoals een bezoek aan de woningen van de beide componisten. Ze zullen uit die reis ongetwijfeld veel inspiratie hebben geput.

Durf kan de jongelui evenmin worden ontzegd, want ze kozen voor een veeleisend programma, waaronder dus ook Dvoráks (tweede) Strijkkwintet in G, op. 77 dat hier, zoals gebruikelijk, wordt gepresenteerd in de vierdelige versie met het scherzo op de tweede en het langzame deel op de derde plaats. Oorspronkelijk bestond het werk uit vijf delen, maar de componist liet het eerst geplande tweede (langzame) deel met als titel Intermezzo vallen omdat hij bij nader inzien twee langzame delen (er is tevens een andante) teveel van het goede vond en het stuk er bovendien te lang door werd. Toch hebben sommige ensembles dat Intermezzo weer in ere hersteld, al druist dat dan tegen de wil van de componist in.

Het St. George Quintet was een paar dagen geleden, op 30 mei, nog in ons land te gast, op het bekende Oranjewoud Festival en uiteraard met ‘Bohemia Express'. Ik was er niet bij, maar als ze toen net zo goed presteerden als op deze cd moet het dik in orde zijn geweest en veel enthousiasme van het publiek hebben opgeleverd. Anders dan in 'British Legends' is er nu meer finesse, klinkt het over de hele linie meer geacheveerd (het ensemble heeft zich binnen een jaar duidelijk verder ontwikkeld) en, heel belangrijk, zonder daarbij het idiomatische karakter van deze drie stukken tekort te doen. De Tsjechische muzikale folklore, maar ook de weemoed en de passie worden (terecht!) breed en gloedvol uitgemeten. De opname zet de vijf instrumenten in een briljant schijnend en warm zonnetje, met de contrabas in de juiste proportie ten opzichte van de overige instrumenten (wat bij het eerste album niet het geval was). Een boeiende en waardevolle reis door muzikaal Bohemen!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links